Lokakuun 1. päivänä 1998
asetettu Uskonnonvapaus komitea jätti välimietintönsä 14.10.1999.
Komiteassa on selvää uudistustahtoa.
Uskonnon ja omantunnon vapaudesta perusoikeutena
säädetään Suomen perustuslain (731/1999; tulee voimaan 1.3.2000) 11
§:ssä. Uuden uskonnonvapauslain tarkoituksena on turvata
uskonnonvapauden käyttämistä.
Voimassa oleva uskonnonvapauslaki on rakenteeltaan ja
kirjoitustavaltaan vanhentunut, puutteellinen, tulkinnanvarainen,
tarpeettoman yksityiskohtainen ja holhoava. Tietysti se kuvastaa
syntyaikansa (1922) uskontopoliittista tilannetta ja pelkoja.
Komitean tärkeitä pyrkimyksiä ovat: (1) saada uudesta
uskonnonvapauslaista lyhyempi kuin nykyisestä, (2) korostaa
uskonnollisten yhdyskuntien itsemääräämisoikeutta, (3) yhdistyslain
laajempi soveltaminen uskonnollisten yhdyskuntien hallintoon (ilman,
että säätelyjärjestelmiä sulautettaisiin toisiinsa), (4) lainsäädännön
kokoaminen selkeämmiksi kokonaisuuksiksi asiaryhmittäin (hautaustointa
koskevat asiat hautaustoimilakiin; vihkimistä koskevat säännökset
avioliittolakiin; kirkollisverosäännökset verolainsäädäntöön;
uskonnonopetuksesta vapauttaminen koulutusta koskevaan lainsäädäntöön).
Uusi uskonnonvapauslaki säädetään tavallisessa
lainsäädäntöjärjestyksessä. Siihen ei siis voida ottaa säännöksiä, jotka
merkitsisivät rajoituksia perustuslain 11 §:ssä säädettyyn uskonnon ja
omantunnon vapauteen.
Rekisteröidyt uskonnolliset yhdyskunnat
säilytettäisiin omana oikeussubjektin muotona.
Uudessa laissa pyritään määrittelemään mitä uskonnon
tunnustamisella ja harjoittamisella tarkoitetaan. Tässä vaiheessa
määritelmä on seuraava:
Uskonnon tunnustamisella ja harjoittamisella
tarkoitetaan uudessa uskonnonvapauslaissa uskontunnustukseen, pyhinä
pidettyihin kirjoituksiin tai muihin yksilöityihin uskonnollisiin
perusteisiin pohjautuvaa toimintaa, joka ilmenee kultissa sekä muissa
yksityisissä, yhteisöllisissä ja julkisissa uskonnon
harjoittamismuodoissa.
Kultilla tarkoitetaan toimintaa, jolla on rituaalinen
muoto eli jumalanpalveluksiin kuuluvia tai muita uskonnollisia menoja.
Kyseessä on kehämääritelmä: uskonnonharjoitus ilmenee
kultissa, joka koostuu uskonnollisista menoista, jotka ovat
uskonnonharjoitusta. Tästä voi tulla ongelmia. Toisaalta, ellei
käsitteitä määritellä jollakin tavalla lainsäädännössä, rajanveto jää
jonkun muu, esimerkiksi tuomarin, ratkaistavaksi. Esimerkiksi Ranskan
lainsäädännössä uskonnon käsitettä ei ole määritelty.
Sekakäyttö sallittaisiin
Radikaalein komitean ehdotus on, että olisi sallittua
kuulua samanaikaisesti useampaan kuin yhteen uskonnolliseen
yhdyskuntaan. Ehdotusta perustellaan sillä, että Suomikin on muuttumassa
monikulttuuriseksi maaksi. Moniuskontoisuus olisi trendikäs vaihtoehto
yksivakaiselle luterilaisuudelle! Ruotsissa tämä on jo mahdollista. Sekä
valtiokirkot että muut rekisteröidyt uskonnolliset yhdyskunnat
määrittelisivät yhdyskuntajärjestyksissään tai muissa sisäisissä
säännöstöissään voivatko niiden jäsenet kuulua myös muihin
uskonnollisiin yhdyskuntiin. Kirkollisverot ja muut jäsenmaksut tulisi
maksaa kaikkiin yhdyskuntiin, joihin henkilö haluaa kuulua.
Sadan vuoden neuvottomuus
Komiteassa on keskusteltu siitä voitaisiinko
15-vuotta täyttäneille antaa täysi oikeus päättää uskonnollisesta
asemastaan. Kantaa ei vielä ole otettu. Samasta asiasta keskusteltiin
yli sata vuotta sitten, kun eriuskolaislakia valmisteltiin.
Eroilmoitus nettiin?
Lähes kaikki hallintotoimenpiteet voidaan nykyisin
hoitaa kirjallisesti tai asiamiehen välityksellä. Sähköisen asioinnin
käyttö laajenee nopeasti. Uskonnollisesta yhdyskunnasta eroaminen on
kuitenkin tehtävä henkilökohtaisesti. Komiteassa asiasta vallitsee
erimielisyys. Kantaa ei ole vielä otettu.
Yhdyskunnasta eroaminen tulee voimaan kuukauden
kuluttua erosta. Tätä kuukautta on kutsuttu "harkinta-ajaksi", vaikka
yleensä harkinta edeltää päätöksentekoa. Komitea haluaa poistaa
"harkinta-ajan".
Tyhjiä kuoria ei saa perustaa
Eritoten islamilaiset yhdyskunnat ovat
väärinkäyttäneet uskonnonvapauslain aukkoja. Tälläkin hetkellä on
ainakin kuusi tällaista yhdyskuntaa, joihin ei kuulu ainoatakaan
jäsentä. Komitea tahtoo, että kaikki (vaatimus on tällä hetkellä
vähintään 20 henkilöä) yhdyskunnan perustamiseen osallistuneet henkilöt
liittyvät automaattisesti rekisteröimisen jälkeen yhdyskunnan jäseniksi.
Uskonnollista yhdyskuntaa ei saa perustaa pelkästään
oikeustoimikelpoisuuden saamista varten.
Toisaalta komitean lähtökohtana on rekisteröitymisen
kynnyksen madaltaminen. Herättääkö villi ja vapaa sittenkin epäluuloja?
Toisinuskojat inkvisition
käsittelyyn?
Perinteisissä suurissa kristillisissä kirkoissa on
herättänyt pelkoa kautta Euroopan seuraavat tulokkaat: (1) islam, (2)
erilaiset uususkonnot ja elämänfilosofiat (esimerkiksi aatteellinen
humanismi) ja (3) skientologiakirkko. Kuuliaisesti valtiot ovat
ryhtyneet syrjintään tai suoranaisiin vastatoimiin näitä kohtaan.
Tanskassa on jo toimikunta, jossa akateemikot ja jumaluusoppineet
lajittelevat uskontoja avustaen virkamiehiä.
Komitea kirjoittaa: "Lakisääteinen neuvoa-antava
toimielin tuottaisi nykyistä seikkaperäisempiä perusteluja
päätöksentekijää varten."
Vanhaa romua
Komitea ehdottaa, että
opetusministeriön oikeudesta tarkastuttaa rekisteröityjä uskonnollisia
yhdyskuntia luovutaan.
Myös säännökset, jotka rajoittavat rekisteröityjen
uskonnollisten yhdyskuntien oikeutta hankkia ja omistaa kiinteistöjä
ovat tarpeettomia. Niistä tulee luopua.
Samoin tulee luopua yhdyskuntien mahdollisuudesta
periä jäsenmaksunsa ulosottotoimin ilman eri tuomiota tai päätöstä. Nämä
kaikki ovat ilahduttavia byrokratian purkuehdotuksia.
Uusi hautaustoimilaki
Hautaustointa koskevat säännökset aiotaan koota
uuteen hautaustoimilakiin. Hautauksella sinänsä ei ole mitään tekemistä
uskonnon kanssa, vaikka siihen usein liitetään erilaisia uskonnollisia
menoja yms.
Komitean mielestä on pohdittava uskonnonvapauden
kannalta sitä, "millä edellytyksillä uskonnollinen yhdyskunta voidaan
velvoittaa tarjoamaan hautapaikka myös muille kuin jäsenilleen ja onko
hautaustoimen hinnoittelusta säädettävä nykyistä yksityiskohtaisemmin
laissa."
Hinnat ovat tietysti aina kiistelyn kohteena.
Erimielisyydet johtuvat siitä, ettei läheskään aina ole tarjolla
vaihtoehtoja. Velvoitteiden lisäämisen asemesta parempi tie olisi, että
uskonnollisten yhdyskuntien hautausmaista riippumatta
paikallisviranomaisen eli kunnan olisi aina tarjottava peruspalvelu
kuntalaisille myös hautausmaa-asioissa.
Elämänkatsomustietoa
kristityille?
Komiteassa on mietitty "edellyttäisivätkö
perustuslain säännökset uskonnonvapaudesta, että opiskelijan tulisi
nykyisestä poiketen voida valita joko uskonnon tai
elämänkatsomustiedonopetus, vaikka hän kuuluisikin jäsenenä johonkin
uskonnolliseen yhdyskuntaan."
Esitys ei ole kannatettava. Uskonnollisiin
yhdyskuntiin kuuluvilla oppilailla ei voi olla muista oppilaista
poiketen oikeutta noukkia rusinoita pullasta. Jos uskonto tuntuu
pakkopullalta ja vanhempien mielestä pulla on hyvää, tilanne on oppilaan
kannalta ikävä. Laskua ei tule kuitenkaan maksattaa uskonnottomilla
oppilailla näille suunnatun oppiaineen heikkenemisen muodossa.
Elämänkatsomustiedon profiilia uskonnollisiin yhdyskuntiin
kuulumattomien oppiaineena olisi terävöitettävä. Ajatus siitä, että yksi
oppiaine voisi tyydyttää sekä uskovaisten että uskonnottomien tarpeet,
on käytännössä todettu Suomessakin mahdottomaksi.
Vaikka uskonnon sekakäyttö sallittaisiin, ei tästä
seuraa, että sekauskojalle muodostuisi oikeus elämänkatsomustiedon
opiskeluun. Kokonaan toinen asia on, jos tulevaisuudessa esimerkiksi
luterilaista oppilasta ei enää voitaisi velvoittaa saamaan luterilaista
uskonnon opetusta.
Kimmo Sundström
(Kirjoittaja on aiemmin toiminut Totuuden Ystävät
–nimisen uskonnollisen yhdyskunnan esimiehenä ja on tällä hetkellä
yhdyskunnan hallituksen jäsen.)