Ihmisaivot ovat erittäin ystävällinen ympäristö
ajatuksille ja informaatiolle. Olettakaamme, että ajatukset ovat aivojen
loisia, jotka lisääntyvät ja leviävät hieman virusten tapaan. Ihmisen
mieltä voisi tällöin kuvata valtavaksi infektiopesäkkeeksi.
Menestyksekkäitä mielen viruksia olisivat esim. sellaiset, joita niiden
uhrien olisi vaikea havaita. Uhri voisi jopa voimakkaasti kieltää
"sairastumisensa". Seuraavassa listaan, millaisia voisivat olla erään
virustyypin uhrin tyypilliset oireet lääkärikirjan mukaan.
1) Potilas tavallisesti huomaa, että häntä ajaa eteenpäin joku syvä
sisäinen vakaumus, että jokin asia on totta tai hyveellistä. Vakaumus ei
näytä tarvitsevan todisteita tai perusteluita, vaan potilas kaikesta
huolimatta tuntee olevansa täysin vakuuttunut. Lääkärit käyttävät
sellaisesta käsityksestä termiä usko.
2) Potilaat tyypillisesti pitävät hyveenä sitä, että usko on vahva ja
horjumaton, vaikka se ei perustuisikaan todisteisiin. He voivat jopa
tuntea, että mitä vähemmän on todisteita, sitä hyveellisempää usko on.
Tällainen ajatus, että "todisteiden puute on hyväksi", on viruksen
kannalta mitä parhain ominaisuus. Näin itse uskokin pystyy liittymään
muihin, toisiaan tukeviin viruksiin.
3) Liittyen edelliseen oireeseen uskoviruksen uhrilla voi olla vakaumus,
että mysteerit ja arvoitukset ovat "hyviä": ei ole oikein ratkoa
mysteereitä, vaan niiden ratkaisemattomuudesta pitää nauttia.
4) Virusta potevat voivat käyttäytyä suvaitsemattomasti sellaisia
kohtaan, jotka kuljettavat kilpailevia uskoja; ääritapauksissa päätyä
jopa tappamaan. Samoin hän voi olla mieleltään väkivaltainen
apostaatteja eli uskosta luopuneita ja erilaisen version samasta uskosta
omaavia kohtaan. Uhri voi myös olla vihamielinen ajatusmalleille, jotka
ovat mahdollisesti vahingollisia hänen uskolleen. Tieteellinen menetelmä
on esimerkki tällaisesta, ja se pystyykin joskus toimimaan
viruksentorjuntaohjelmana, vrt. tietokoneet, (vaikka eräiltä
piirteiltään tiedekin muistuttaa virusta).
5) Potilas saattaa huomata, että hänen vakaumuksensa, vaikka sillä ei
olekaan todisteita takanaan, on riippuvainen epidemiologiasta eli taudin
leviämisen malleista. "Onko minulla tämä vakaumus eikä tuo toinen siksi,
että olen tutkinut maailman uskoja, ja valinnut tämän, koska tämä tuntui
vakuuttavimmalta?" Tuskinpa. On musertavan todennäköistä, että usko on
sama kuin vanhemmilla ja isovanhemmilla on ollut. Epäilemättä
mahtipontiset kirkot, sykähdyttävä urkumusiikki, tarttuvat sävelet,
"pyhät" kirjoitukset, joissa on psykologista silmää, rennot
rippikoulupastorit yms. yms. auttavat asiaa.
6) Jos potilas on niitä poikkeuksia, jotka seuraavat eri uskontoa kuin
hänen vanhempansa, saattaa kysymys tällöinkin olla epidemiologiasta. On
toki mahdollista, että hän on tutkinut eri uskoja valiten
vakuuttavimman. Todennäköisempää kuitenkin on, että hän on altistunut
jollekin voimakkaalle infektoivalle tekijälle, esim. karismaattiselle
saarnamiehelle. Tällöin puhumme horisontaalisesta välittymisestä kuten
tuhkarokossa. Muuten on kyse vertikaalisesta siirtymisestä eli
vanhemmilta periytymisestä kuten Huntingtonin taudissa.
7) Potilaan sisäiset tuntemukset saattavat muistuttaa hämmästyttävästi
sellaisia tuntemuksia, jotka normaalisti liittyvät seksuaaliseen
rakkauteen. Tämä on erittäin mahtava voima aivoissa, eikä ole
yllättävää, että jotkut virukset ovat kehittyneet hyödyntämään sitä.
Entä kuinka pätevä on tämä vertaus ihmisen aivoista virusten isäntänä?
Virus tai mikä tahansa loisimalla lisääntyvä olio vaatii ympäristöltään
kahta piirrettä: 1) valmius kopioida informaatiota riittävällä
tarkkuudella ja 2) valmius totella kopioituneen informaation sisältämiä
ohjeita. Solut perinteisten virusten ja tietokoneet tietokonevirusten
ympäristönä täyttävät nämä ehdot selvästi.
Myös aivot toimivat kopioijina, vaikkeivät ne uskollisuudessaan
vastaakaan soluja tai tietokoneita. Aivojen kopiointitarkkuudesta kertoo
vaikkapa se, että pystymme helposti pelkän puheen perusteella erottamaan
oululaisen turkulaisesta tai savolaisesta. Ilman melko tarkkaa
kopiointikykyä emme tunnistaisi murteita toisistaan. Kopioitumisessa
tapahtuu toki myös "virheitä", mikä mahdollistaa kielen kehittymisen.
Muutoinhan puhuisimme kuin kaukaiset esi-isämme.
Toinen ehto eli ohjeiden totteleminen toteutuu myös aivojen kohdalla,
mutta selvästi huonommin kuin soluissa tai tietokoneissa. Joskus me
noudatamme toisilta saamiamme ohjeita, joskus emme. Ympäri maailmaa
lapset kuitenkin seuraavat samaa uskontoa kuin vanhempansakin ja
noudattavat samoja käskyjä, esim. kumartavat Mekkaan päin. Totteleminen
ei ole orjallista, mutta tapahtuu suurella todennäköisyydellä.
Mielemme näyttää siis olevan ainakin kohtuullisen ystävällinen ympäristö
viruksille. Virus voi myös kokea mutaation, joka tekee siitä paremman
kopioitujan. Näin virus leviäisi yhä useampiin aivoihin. Virukset, jotka
kukoistavat toistensa läsnäollessa, ja jotka tukevat toinen toistaan,
voivat geenien tapaan liittyä yhteen. Nämä kopioitujat kulkevat siis
aivoista aivoihin keskenään yhteensopivissa ryhmissä. Tällaiset ryhmät
voivat lopulta muodostaa paketin, joka on riittävän pysyvä saadakseen
yhteisnimen kuten luterilaisuus tai voodoo. Ei ole paljon merkitystä
kutsummeko virukseksi koko pakettia vai sen yksittäisiä osia.
Suuri osa ihmisen mahdista perustuu kykyyn tartuttaa ajatuksia ja tapoja
sekä vertikaalisesti että horisontaalisesti. Syntymästä asti aivomme
altistuvat lukemattomille tällaisille viruksille. Mielemme myös muuttaa
ja synnyttää uusia viruksia esim. yhdistellessämme ajatuksia.
Kristinusko on viruksena erittäin voimakas, sillä se sisältää monia
tartuntaa edistäviä aineksia kuten esim. lähetyskäskyn. Onneksi
uskovirukset eivät kuitenkaan aina voita, vaan "tiedevirus", jonka
hyveitä ovat mm. tarkkuus, testattavuus, todistettavuus, riippumattomuus
kulttuuriympäristöstä, toistettavuus, universaalisuus, johdonmukaisuus,
voi myös saada jalansijaa. Tiede vaatii kantajaltaan uskoa enemmän,
mutta yhtä voimakkaasti mainostettuna sekin voi menestyä. Puolellamme on
ainakin yksi ihmismielen synnynnäinen ominaisuus: uteliaisuus.
Lähde: R. Dawkins: Viruses of the mind. 1993. Kirjassa B. Dahlbom:
Dennett and his critics, s.13-27.
Osmo Tammisalo