Monet ovat havainneet, että sivilien työkenttä Suomessa
ei näytä kovin toimivalta. Uskonnottomista lähes kaikki ovat käytännössä
välinpitämättömiä. Vähäisiä järjestöihin rekisteröityneitä siviileitä on
kolmea eri lajia. Lisäksi on niitä, jotka väittävät olevansa niin
vapaita, etteivät kuulu mihinkään. Vapaa-ajattelijoiden määrä on
90-luvulla laskenut historiallisesti ennätys alas pitkälle alle 2000
jäsenen. Vain parikymmentä yhdistystä on enää hengissä ja poikkeuksia
lukuun ottamatta paikallistoiminta kituu. Helsinkiin keskittynyt
nuorempi, vain parinsadan jäsenen Suomen Humanistiliitto julkaisee
Humanistilehden lisäksi joskus kirjoja ja pitää seminaarin. Alle 10
paikallisyhdistystä eivät juurikaan toimi. Ainoa kasvava,
siviliaikuistumisleirien menestystarina on yli 2000 nuoren
Prometheus-leirin tuki, jonka toiminta takkuilee resurssipulan ja
sisällyksettömyyden takia. Kirkko taas on päinvastoin suositumpi kuin 50
vuoteen.
Välillä tunnutaan hävettävän menneitä sivilisukupolvia
ja heidän (tarvittaessa kärjekästäkin) työtään. Ollaanko
Vapaa-ajattelijain liitosta tekemässä humanistien liittoa? Mutta
Suomessahan on jo sellainen. Mihin tarvittaisiin kahta samanlaista? Vai
kannattaisiko Humanistiliitosta kasvattaa järjestö vapaasti tai
nuorekkaasti ajattelevillekin?
Tavoitteet alalla ovat erittäin laaja-alaiset ja
moniasteiset - jo pelkästään meidänkin kulttuuriohjelmassamme.
Erilaisiin tavoitteisiin voi pyrkiä ja niitä edistää valtavan monilla ja
toisistaan suuresti poikkeavilla keinoilla. Yksi ihminen aina kannattaa
ja hyväksyy yleensä vain osan näistä keinoista käytettäviksi. Jos
yrittää ajaa yhdessä kaikkia tavoitteita kerralla, ei tavoita ketään
eikä mitään, vaan kaikki toimet hajoavat. On siis valittava, ketkä
tekevät minäkin laatuisia töitä. Suurissakaan kaupungeissa ei kuitenkaan
siviliaktiiveja tahdo löytyä tarpeeksi edes yhteen yhdistykseen
puhumattakaan useammista järjestöistä.
Jotkut vapaa-ajattelijat ovat välillä haukkuneet (ja
joskus ehkä osittain aiheestakin), että humanistien joukossa piileksii
kulttuurikristittyjä. Kuitenkin aivan vastaavasti voi epäillä
vapaa-ajattelijoihin pesiytyneen kulttuurihumanisteja. Entä sitten jos
onkin - onko siinä jotain väärää? Ei sinänsä, mutta seuraukset voivat
johtaa työnjako-ongelmiin ja profiilien sekaantumiseen. Eli ei (enää)
tiedetä: keitä olemme, miksi ja mitä tekemässä! Tämä on meilläkin jo 60
vuotta vanha ongelma. Kun siviliyhdistykset kehittyivät
ateistiliikkeeksi, erosi mm. Yrjö Kallinen ollen myöhemmin perustamassa
humanistiliikettä. Esimerkiksi Vuoden Humanisti ja Väinö Voipio
-palkinnot ovat turhan lähellä toisiaan. Tässä voi viitata myös
käytävään "seremonia"-debattiin. Protussa taas uskotellaan ja levitetään
hämmästyttävää käsitystä, että "kiihkouskonnottomat" eivät anna toisten
elää tavallaan eikä etsiä omaa katsomusta.
Tähän saakka meidän ja muiden järjestöjen kehityspolut
ovat kulkeutuneet mielestäni aivan hyvin. Mutta nyt ei pidä jatkaa
sokkona sattumanvaraisesti pidemmälle eteenpäin, ennen kuin koko
sivilikenttä on tarkoin analysoitu ja kartoitettu jokaiselle järjestölle
tulevaisuuden reitit. Tämä on tärkein asia, joka pitää ensin ratkaista,
koska muutoin suoritettavat työt saattavat mennä hukkaan väärin
tehtyinä. Jokainen sivilikentän osanen olisi saatava omalle sopivalle
paikalle palapelissä.
Nähdäkseni ratkaisu tähän on 2 toimivaa ja vahvaa, mutta
täysin erilaista järjestöä. Jos kaikki yrittäisivät mahduttautua samaan
järjestöön, tuloksena olisi yleislinjana liian mietoa hymistelyä ja
ristiriitoja toiminnassa sekä suvaitsemattomuutta omalla tavallaan
ajattelevia kohtaan, eikä saisi enää edes kirkkoa haukkua vapaasti. Sama
henkilö voi tietysti olla mukana useissa järjestöissä eri rooleissa
käyttäen eri keinoja toisissa kanavissa.
Kotitehtävänä annan pohdittavaksi: Mitkä ja minkä
nimiset sekä millaiset noiden järjestöjen sitten pitäisi olla? Entä
yhteistyö ja työnjako sen vaatimana kääntöpuolena - etenkin
paikallistasolla? Lähtökohtana ei pidä tuijottaa nykytilanteeseen ja
vielä vähemmän historiaan, vaan tulevaisuuden kehittymispotentiaaleihin.
Yksimielisyyteen emme pääse, mutta tavoitelkaamme hyvää ja järkevää
ratkaisua.
Hannu Raitanen