ARKKIPIISPAN VIHKIÄISET SUOMEN
TURUSSA
Turun hiippakunnan ensimmäinen piispa ja koko maan
arkkipiispa Jukka Paarma vihittiin virkaansa 6.1.1999.
Virkaanastujaissaarnassaan Paarma ilmoittautui "veljistä vähäisimmäksi"
ja "syntisistä suurimmaksi". Sanoi, että koko kirkon tulee olla maailman
silmissä vähäinen. Tuleeko Paarma todella tekemään jotain kirkon
rahankeruun hillitsemiseksi ja kirkon ulkoisen koreuden ja mahdin
riisumiseksi. Luopuuko Paarma pian komeasta kaavustaan ja
paimensauvastaan. Saarnaako hän jatkossa kuulijoitten tasolla eikä
korkealta saarnastuolista. Vai onko Paarman vähättely vain yritys
tavoitella suosiota, luottamusta ja valtaa.
Paarman saarnasta on eriteltävissä tavanomainen
kolmikaava 1) syyllistäminen, 2) katumiskehotus ja 3) armahtaminen.
Syyllistäminen ilmenee lauseesta: "...syyllisyyden taakoista ja
kuolemasta, noista synkistä mahdeista, jotka pimentävät elämämme
taivaanrannan". Sellaistakin on siis vielä olemassa. Kolmikaavan toinen
vaihe, katumiskehotus, ilmenee saarnassa taustalla yleisesti. Kolmas
vaihe, armahtaminen, on ehdollinen: "Kelvollinen Herran luo on se, joka
tarvitsee Kristusta." Lausuma on myös ankara tuomio ja uhka niille,
joilla on epäilyjä oman kelvollisuutensa suhteen.
Paarma ilmoittaa Jumalan olevan salainen ja tutkimaton.
Siksi ei voida selittää miksi Jumala, kaikkivaltias, sallii viattomien
kärsimyksen ja väärintekijäin menestymisen. Toisaalta kuitenkin Jumala
on myös täällä, aivan lähellä, koettavissa ja kosketeltavissa. Jumala on
paljastanut suurimman salaisuuden, pelastussuunnitelman. Tiedossa on
myös erityisesti, että pelastukseen ovat oikeutettuja muutkin kansat
kuin juutalaiset. Paarman saarnassa Jumala on salattu tai tunnettu sen
mukaan, mikä kulloinkin on tarkoituksenmukaista. Saarna on tältä osin
sisäisesti ristiriitainen ja sekava.
Paarman mukaan usko on turvautumista ja tarrautumista
lupaukseen, lahjaan ja perusturvallisuuden ytimeen. Se on seikkailu ja
rohkea hyppy tuntemattomaan. Usko on uskallusta elää. Eli pitää siis
uskoa vallan perkeleesti ja juuri sitä vakaumusta, jota Paarma sattuu
edustamaan. Tietäminen ei ole tärkeää. Paarma ei ole lukenut Kari
Cantellin kirjaa Tiedemiehen mietteitä uskosta. Paarma ei käsittele
saarnassaan helvettikysymystä, ei seurakuntien henkilökiistoja eikä
muita kirkon sisäisiä ongelmia. Kansankirkko lähtee kansan tarpeista.
Kansankirkko muuttaa näkemyksiään kansan kulloistenkin
odotusten mukaan. Tärkeätä on jäsenten määrä vaan ei laatu.
Tunnustuskirkko sen sijaan pitäytyy apostolien ja Lutherin näkemyksissä.
Tunnustuskirkkolaisille on tärkeätä jäsenten laatu vaan ei määrä. Paarma
on tunnustuskirkkolainen ja siis vanhoillinen. Paarma on kovanaama.
Paarma peittelee ominaisuuksiaan itsevähättelyllä. Paarma uskoo
mahdollisesti itsekin, että kertomukset jumalasta ja muista ovat totta
eikä humpuukia. Paarmalla on suuri innostus pysäyttää kirkon
maallistuminen.
Tasavallan presidentti Martti Ahtisaari ja rouva Eeva
Ahtisaari kunnioittivat läsnäolollaan arkkipiispa Paarman vihkimystä.
Vihkimyksen jälkeen kokoontui valikoitu joukko veljiä ja sisaria ja
muita vaikuttajahenkilöitä sakastiin kahveille. Vihkimyksen toimittanut
piispa Olavi Rimpiläinen ei kunnioittanut kahveita läsnäolollaan. Syynä
protestiin oli naispapin osallistuminen vihkiäisseremonioihin ja
kahveille. Piispojen vihkimykset kiinnostavat myös siksi, että kirkkoon
kuulumattomatkin osallistuvat valtionverojen kautta piispojen
ylläpitoon. On huoli siitä, miten omia verovaroja käytetään.
"Täytyy olla Jumala, jotta voi noin kauheasti mieltyä
vereen." - Armahtavainen Paholainen José Saramagon romaanissa Jeesuksen
Kristuksen evankeliumi
Raimo Toivonen