Opetusministeriö hylkäsi Suomen Skientologiakirkon
hakemuksen päästä uskonnolliseksi yhdyskunnaksi. Ministeriön mukaan
skientologeilla on rahankeruu tärkeämpää kuin uskonnon harjoittaminen.
Jotkut pitävät päätöstä "ryhdikkäänä" ja "ilahduttavana". Onko
vapaa-ajattelijoilla aihetta iloon vai pelkoon mielivallasta ja
eriarvoisesta kohtelusta?
Skientologien toiminta on monin tavoin arvosteltavaa,
mutta myös opetusministeriön päätös arveluttaa. Ensinnäkin, miksi
ministeriö teki kauaskantoisen päätöksen silloin, kun
uskonnonvapauslainsäädännön uudistamista varten on juuri nimitetty
komitea? Tällaiseen tapaukseen liittyviä seikkoja olisi voitu pohtia
komiteassa.
Mikään toiminta ei ole mahdollista ilman taloudellista
panosta. Eri asia on, onko rahankeruutavat moraalisesti hyväksyttäviä.
Mutta onko huono moraali pätevä este päästä uskontokunnaksi? Eettisesti
kestämätön tapa rahoittaa uskonnon harjoitusta on vain osoitus siitä,
että uskontoa harjoitetaan moraalisesti kyseenalaisesti.
Kuinka laajaa rahankeruun on oltava, jotta uskonto ei
kelpaa uskontokunnaksi? Kaikista tehokkain rahankerääjä on
evankelisluterilainen kirkko, jonka toimintaa myös muiden kuin kirkon
jäsenten on pakko rahoittaa. Kirkko perii Suomessa toimivilta
yrityksiltä ja muilta yhteisöiltä pakkoveroa noin 800 miljoonaa markkaa
vuodessa, pelkästään Nokia-yhtymältä noin 50 miljoonaa markkaa.
Skientologien vapaaehtoiset kurssimaksut kalpenevat tämän rinnalla.
Opetusministeriö käytännössä suosii rekisterissä olevia
uskontokuntia. Miksei voida reilusti myöntää, että uskontoja
harjoitetaan myös erittäin moraalittomasti? Ihmisille on jätettävä
mahdollisuus itse arvioida, ovatko uskonnot kunnioituksen arvoisia vai
eivätkö ole. Ministeriö halusi pitää rekisterin "puhtaana" estämällä
"mädän" munan joutumisen "hyvien" joukkoon. Yksi leimattiin tutkimatta
muiden moraalin kestävyyttä.
Ainoa peruste uskontokuntien omalle
järjestäytymismuodolle on se, että uskonnoille halutaan antaa erityisiä
oikeuksia suhteessa muihin yhteisöihin. Mutta miksi? Skientologien
toiminta osoittaa, että uskonnoissa ei ole mitään moraalisesti
ylivertaista, että niitä pitäisi säädöksin suosia. Suosiminen on
yhdenvertaisuuden vastaista.
Uskontokunnilla on joitakin etuoikeuksia yhdistyksiin
nähden. Uskontokuntien jäsenmaksut ovat ulosottokelpoisia ilman oikeuden
päätöstä, ne voivat saada vihkimisoikeuden, eivätkä ne joudu maksamaan
kirkollisveroa. Yhdistysmuotoiset uskonnot sen sijaan joutuvat
rahoittamaan kilpailijaansa maksamalla luterilaiselle kirkolle veroa.
Myös ateistiyhdistykset maksavat veroa kirkolle. Tämä on
moraalittomampaa kuin ovat skientologien kurssimaksut.
Esitin uskonnonvapauskomitean jäsenten ja
asiantuntijoiden yhteiskokouksessa, ettei ole perusteita uskontokuntien
erilliselle järjestäytymismuodolle. Opetusministeriölle jää silloin
valta päättää, mikä sen mukaan on kelvollinen uskonnoksi. Totesin, että
viranomaisille jää jopa mahdollisuus mielivaltaan. Kahden viikon päästä
opetusministeriö hylkäsi skientologien hakemuksen. En arvannutkaan,
kuinka ajankohtainen puheenvuoroni oli.