Jussi Pikkusaari syntyi Lapualla 1939. Neljä sukupolvea
ovat muovanneet Jussin körttijuuria, herännäistä sukutaustaa. Varmaankin
sieltä on peräisin se mielenlaatuni pakottava piirre, jonka mukaan oma
vakavasti otettu elämänkatsomus maailman-katsomuksellista perustaa
myöten on olennainen osa ihmisyyttä, ja että katsomuksellinen
kilvoittelu oikein elämiseksi on ihmisen osa kuolemaan asti. Akateeminen
puhe nousee uudelle tasolle kuunnellessa Jussi Pikkusaarta
pohjalaisittain.
Demari
Lukioaikana Jussista tuli sosialidemokraatti. Siitä asti
on yhteiskunnan rivijäsen näkökulma hallinnut elämääni. Demarius on
ollut ja on hänelle tärkeää. Jussin vaimo, Sirkka on Espoon
kaupunginhallituksen jäsen. Demaripoliitikon miehellä on varmaan
tuntumaa poliittiseen peliin kunnallisella tasolla. Jussi Pikkusaari
Kirjoitti Suomen Sosialidemokraatissa 17.7.1968, että itsenäinen
kriittinen ajattelu on alati vaarassa järjestön, mikä se sitten onkin,
vaikkapa valtio, kirkko tai sos.- dem. puolue, virallisen tulkinnan tai
käsityksen edessä. Tänään voidaan nähdä, että harvassa ovat ne tuona
aikana politiikkaan mukaan lähteneet, jotka olisivat säilyttäneet
itsenäisen kriittisen ajattelun.
Kuusikymmentäluku on ollut Jussi Pikkusaarelle vilkasta aikaa. Hän
liittyi puolueeseen -61 ja esikoistytär syntyi -62, hän aloitti
historianopettajan auskultoinnin -65, kuopuspoika syntyi -66 ja samana
vuonna Jussi erosi kirkosta. Vuonna 1968 hän oli perustamassa
humanistiyhdistystä ja valmistui filosofian kandidaatiksi. Itse hän
sanoo, että humanistiliike on ollut minulle maa-ilmankatsomuksellinen
tukikohta elämän taistelussa ja innostuksen lähde rakentaessani
elämänkatsomustani. Varsinaisen leipätyönsä Jussi on tehnyt sivistystyön
parissa. Ensin hän oli opintojohtaja (1966-70) ja myöhemmin pääsihteeri
(1973-90) Työväen Sivistysliitossa. Välillä Jussi maistoi
ammattiyhdistysliikkeen leipää olemalla muutaman vuoden SAK:n
koulutussihteerinä.
Yhdeksänkymmentäluvulla hän valmisteli väitöskirjaansa, mutta haaveili
historianopettajan virasta, joita hän myös haki, huonoin tuloksin. Itse
hän katsoo, että ei ole tullut syrjityksi katsomustensa vuoksi, vaan hän
kokee olevansa pikemminkin ikärasismin uhri. Toimittaja arvelee liikaa
sivistystä. Ehkä me kaikki kolme olemme oikeassa, valitsijat ovat
kavahtaneet hänen humanismiaan, Jussi itse ikäänsä ja toimittaja korkeaa
koulutusta. Ehkä opettajavirkojen valitsijat ovat tehneet
uskonnottomille palveluksen, Jussi Pikkusaari väitteli tohtoriksi 1998
ja Vapaa-ajattelijat myönsivät hänelle Väinö Voipio tunnustuspalkinnon.
Tunnustusta
Tunnustuksen perusteluissa Vapaa-ajattelijoiden liitto
toteaa, että Jussi Pikkusaaren työsarka humanistiliikkeessä olisi jo
sinänsä palkitsemisen arvoista. Vapaa-ajattelijoiden liitto haluaa
kuitenkin nostaa erityisesti esille hänen väitöskirjansa, joka
julkisesti esitettiin toukokuussa 1998 Oulun yliopistossa. Suomen
Historiallisen Seuran sarjassa julkaistu teos, Vaikea vapaus, kuvaa
suomalaisen sosialidemokratian häviötä kirkolle Suomen
kulttuuritaistelussa vuosina 1850-1920. Pikkusaaren väitöskirjan arvoa
ja merkitystä ei saateta vielä edes täysin tajuta. Väitöskirja tutkii
suomalaisen yhteiskunnan aluetta, jota ei juurikaan ole tutkittu.
Tutkimuksen pääkohteena on sosialidemokraattisen puolueen
katsomuspolitiikka, mutta sitä suhteutetaan valtionkirkon harjoittamaan
puolustusstrategiaan muutosvaatimusten paineessa. Kun tutkimuksen pää on
avattu, toivottavasti odotettavissa on muita aihepiirin tutkimuksia.
Timo Meltti