Vapaa-ajattelijan aapinen
A
Ad hoc
Keinotekoinen oletus tai argumentti ("tätä varten"), hihasta
vedetty (esim. teologien tapa erottaa toisistaan "uskon asiat"
ja "tiedon asiat").
Affekti
Tunnevaikutelma, tunnekuohu (affektiivinen = tunnepitoinen).
Agnostisismi
Kirjain A ilmaisee puuttumista tai poissaoloa, Gnosis on kreikan
"tietoa" tai "tuntemista" merkitsevä sana. Käsite merkitsee siis
tiedon ominaisuuden poissaoloa, kyvyttömyyttä tietää.
Suhteessa teismiin ja ateismiin agnostisismia on kahta
päätyyppiä ja erilaiset versiot asettuvat niiden väliin: Thomas
H. Huxleyn agnostisismi tulee hyvin lähelle kriittistä
(maltillista) ateismia. Huxley (1825-1895) kirjoitti:
"Agnostisismi on uskoa erään periaatteen pätevyyteen. Tämä
periaate voidaan lausua eri tavoin, mutta ne kaikki päätyvät
tähän: ihmisen on väärin sanoa, että hän on varma minkä hyvänsä
väitteen objektiivisesta totuudesta, ellei hän voi osoittaa
todistusaineistoa, joka johdonmukaisesti oikeuttaa tämän
varmuuden. Tämä on se mitä agnostisismi väittää ja minun
mielestäni siinä on kaikki mikä on olennaista agnostisismille.
Se, minkä agnostikot kieltävät ja hylkäävät on vastakkainen
oppi, että on olemassa väitteitä, jotka ihmisten on uskottava
ilman loogisesti riittävää näyttöä".
Agnostikot eivät väitä, että jumaluuksia olisi olemassa mutta
eivät myöskään ettei niitä olisi. Erona maltilliseen ateismiin
on siis se, että Huxley ei hyväksy "todistuksen taakka on
väitteen esittäjällä" -ajattelua, vaan jättää kysymyksen
jumalan/jumaluuksien olemassaolosta avoimeksi. Todettakoon, että
Huxley oli hyvin ristiriitainen ja epäjohdonmukainen
agnostisismin määritelmissään. Tässä esitettiin selkein versio.
Herbert Spencerin (1820-1903) agnostisismi on nykyisin yleisin
agnostisismin laji. Sitä kuvaavat hyvin seuraavat väittämät:
"minkään perimmäistä olemusta ei voida tietää", "ihmisälyn
toimintapiirille on olemassa rajat", ja "ihmisen on mahdotonta
saada tuonpuoleisista asioista mitään varmaa ja lopullista
tietoa". Spenceriläinen agnostisismi väittää siis tietävänsä,
ettei voida tietää. Se, mitä sitten ei voida tietää, koskee
nimenomaan "tuonpuoleisia asioita" (jumala/jumalat, kuoleman
jälkeinen elämä, taivas/helvetti jne.). Agnostikot esittävät,
että on olemassa "valkoinen alue", joukko maailmaa koskevia
kysymyksiä, joiden voidaan etukäteen sanoa jäävät tieteen (ja
ihmisymmärryksen) ulkopuolelle. Spenceriläisen agnostisismin
kannattajilta voidaan kysyä: kuinka voidaan tietää, ettei voida
tietää? Mihin heidän "tietonsa" perustuu?
Terävää agnostisismin kritiikkiä löytyy Madalyn Murray O'Hairin
kirjasta "Ateistit ja agnostikot"(1986).
Tieto-opillinen agnostisismi (Hume, Kant) eli kantilaiseksi
agnostisismiksi kutsuttu näkemys kieltää ulkomaailman
tiedostettavuuden. Immanuel Kant erotti jyrkästi toisistaan
"oliot sinänsä" (noumeenit), joita ei voi tiedostaa, ja "oliot
meitä varten" (fenomeenit), jotka ovat meille ilmeneviä olioita
(noumeenien ilmentymiä meille). Maailman olioista sellaisina
kuin ne ovat meistä riippumatta (noumeenit), ei meillä voi olla
selkeitä ja eriytyneitä käsitteitä ja käsityksiä. Tietomme kohde
ei siis ole todellisuus sinänsä, vaan aistimusyhdistelmät.
Tieteellinen realismi korvaa Kantin erottelun toisen tyyppisellä
erottelulla: ilmikuva - tieteellinen kuva ja katsoo, että
tieteellisistä objekteista voi luonnollisesti saada tietoa (ei
välttämättä aistihavainnoin, vaan luomalla ja testaamalla
teorioita). Ilmikuvalla tarkoitetaan meidän arkipäiväistä
tapaamme hahmottaa ja käsitteellistä maailmaa, jonka olemme jo
lapsena omassa kulttuurissamme oppineet. Tieteellinen kuva taas
on tieteen antama ja käsitteellistämä kuva (syväkairaus)
maailmasta.
Marxilaisessa Kant-kritiikissä korvattiin Kantin erottelu
erottelulla jo tiedostettuun (ilmiö) ja vielä tiedostamattomaan
(olemus). Tiedostaminen on sen mukaan jatkuvaa liikettä ilmiöstä
olemukseen, tunnetusta tuntemattomaan, joka on tiedostettavissa.
Animismi
(lat. "sielu", "henki"), henkiusko, luonnon sieluttaminen, jonka
pääperiaatteita ovat olettamukset 1) kaikilla yksilöllisillä
olennoilla on toinen minä, "sielu", joka jää eloon ruumiin
kuoleman jälkeen, 2) koko maailma on täynnä näkymättömiä
henkiolentoja, jotka kontrolloivat ja säännöstelevät
luonnonilmiöitä.
Antropomorfismi
Inhimillisten piirteiden siirtäminen luontoon tai vaikka
oletetulle jumaluudelle. Tieteen kehitys on ollut monesti näiden
piirteiden eliminoimista.
Antropologia
Tieteellinen ihmistutkimus, joka jaetaan tavallisesti
filosofiseen, biologiseen ja kulttuuri- eli sosiaali-
antropologiaan.
Antroposofia
Itävaltalaisen Rudolf Steinerin kehittämä oppijärjestelmä,
spiritualistisesti sävyttynyt maailmankatsomus, joka väittää,
että syvintä ja perustavinta tietoa todellisuudesta saa ns.
yliaistillisen näkemisen avulla (intuitiivinen kokemus,
eläytyminen, meditaatio). Antroposofiaan kuuluu mm. uskomukset
henkisen maailman rakenteesta ja sen eri tasoista, luonnon
henkisistä olennoista ja planetaarisista kehityskausista.
Antroposofian mukaan ihmisellä on fyysinen ruumis, eetteri- ja
sieluruumis sekä minä. Ihmisen kehitysprosessi toteutuu
jälleensyntymisten kuluessa, jossa vaikuttavat kohtalon (Karman)
lainalaisuudet. Kuolemassa ihmisen varsinainen olemus siirtyy
puhtaaseen henkimaailmaan. Ovelana miehenä Steiner otti
aineistoa myös kristinuskosta: vaikka jokainen kantaa vastuun
karman lain mukaisesti, "Kristuksen armo" voi kumota
syyllisyyden vaikutukset.
Argumentaatio
Näkemysten perustelu ja vastaesimerkkien etsintä. Argumentti =
peruste, todiste.
Astrologia
Taikausko, jonka mukaan Auringon, Kuun, planeettojen ja tähtien
asemat taivalla vaikuttavat maanpäällisiin tapahtumiin.
Astronomia
Tähtitiede.
Ateismi
A ilmaisee ominaisuuden puuttumista tai poissaoloa, Teismi
tarkoittaa käsitystä, jonka mukaan jumala tai jumalia on
olemassa.
Jyrkempi ateismin laji katsoo, että jumalan tai jumalien
olemassaoloa voidaan pitää todistettavasti epätotena (teismi on
kumottavissa oleva tai vääräksi osoitettavissa).
Maltillisempi ateismin laji toteaa, että jumalan tai jumalien
olemassaolon puolesta ei ole kyetty esittämään riittäviä
todisteita tai perusteluja, ja siksi siihen/ niihin uskominen on
perusteetonta ja virheellistä. Teismi nähdään perustelemattomana
käsityksenä.
Jos ajatellaan spesifisiä (= erityisiä, määriteltyjä)
jumaluuksia, kuten esim. juutalaisuuden ja kristinuskon Jahvea,
niin jyrkkä ateismi on paikallaan. Väinö Voipio on osoittanut
teoksessaan "Pelotuksen uskonto" (1969, s. 123- 130), että
kristinuskon jumaluuden olemattomuus voidaan todistaa.
Nykyisin jumaluudesta puhutaan yleisemmällä, filosofisella
tasolla "korkeimpana voimana", "tuntemattomana" tai
"irrationaalisena tekijänä" (K.V.Laurikainen) ilman sen
konkreettisempia määritelmiä, joihin voitaisiin pureutua. Tähän
maltillinen ateismi on ainoa järkevä suhtautumistapa.
Järkevän ateismin määritelmäksi saadaan siis seuraava: Ateismi
on näytön puuttumisesta seuraavaa uskon puuttumista
jumalan/jumaluuksien olemassaoloon. Emme voi varmasti tietää,
etteikö jokin "korkeampi voima" voisi olla olemassa. Mutta sen
me tiedämme varmasti, ettei siitä ole mitään sellaista pätevää
näyttöä, joka tekisi sellaiseen uskomisesta perustellun ja
hyväksyttävän näkemyksen.
Ateismi lähtee liikkeelle todistamistaakan periaatteesta.
Todistamisvelvollisuus tai tieteellisesti/filosofisesti
koeteltavien perustelujen esittämisvelvollisuus on sillä, joka
esittää väitteen totuuden vaatimuksin (väittää jotakin
todellisuudesta). Epäilijän velvollisuus on yrittää kumota
olemassaoloväitteelle esitetyt todisteet ja perustelut. David
Humen ja Immanuel Kantin murskaavan kritiikin jälkeen
(1700-luku) onkin esitetty enää vanhojen jumaltodistusten
muunnelmia.
Ateisti on henkilö, joka elää elämäänsä ilman uskoa
jumalan/jumaluuksien olemassaoloon ja vaikutukseen (without a
belief in God - George H. Smith).
Madalyn Murray O'Hair on määritellyt ateistin hauskasti:
"Ateisti on yksinkertaisesti henkilö, joka on uskonnosta vapaa.
Minkälainen apina tahansa sinulla on selässäsi, Ateistilla ei
ole samanlaista taakkaa. Elämä on se, mitä sinulla on. Älä heitä
sitä pois jonkin lyhytaikaisen "totuuden" hämmentävässä
takaa-ajossa, jolla ei ole mitään sisältöä ja joka ei voi tehdä
elämääsi paremmaksi tässä ja nyt" (Ateistit ja agnostikot, 1986
s.56).
Ateismi voidaan määritellä toisinkin. Filosofian professori
Ilkka Niiniluoto on määritellyt ateismin uskoksi jumalan
olemattomuuteen (kts. keskustelua VA 6/ 90).
Auktoriteetti
Arvovalta, vaikutusvalta. Auktoriteetilla (henkilö, kirja,
laitos jne.) on asiantuntemukseen tai muuhun luottamusta
herättävään seikkaan perustuvaa valtaa ohjata ja vaikuttaa.
Tieteessä ja monissa ammateissa (esim. lääkäri) joudutaan
turvautumaan asiantuntija-auktoriteetteihin, koska yksilö voi
itse vakuuttautua vain pienestä osasta tietoa, mutta tarvitsee
sitä paljon laajemmin työssään/tutkimuksessaan. Tällöin on
tärkeää muistaa, että tieteellinen auktoriteettikin "kuluu" ja
vanhenee, koska mikään tieto ei ole lopullista, tulokset ovat
aina alustavia ja sidoksissa tiettyihin edellytyksiin. Uskontoon
liittyen kts. dogmi.
B
Bioenergia
Luonnonmystiikkaan liittyvä elämänvoiman käsite.
Biorytmit
Wilhelm Fliessin teoria, jonka mukaan 23 ja 28 päivän jaksot
vaikuttavat oleellisesti ihmisen fysiologiaan ja henkiseen
terveyteen. Myöhemmin teoriaa on täydennetty vielä 33 päivän
jaksolla. Selkeä näennäistiede.
Biologismi
Oppisuunta, joka pyrkii selittämään yhteiskunnalliset ilmiöt
biologian avulla.
Buddhalaisuus
Myyttisen Gautama Siddhartan (n. 400-luku e.a.a.) perustamaksi
väitetty uskonto, jonka pääsuuntauksia ovat
hinajanabuddhalaisuus ja mahajanabuddhalaisuus. Viimeksi
mainittu muistuttaa enemmän tavanomaisia uskontoja. Se on
jakaantunut lukuisiin lahkoihin (esim. Tiibetin laamalaisuus).
Sille on tunnusomaista kuvien (erityisesti Buddhan kuvien)
palvonta, rukoilu ja usein monijumalinen kansanusko.
Mahajanabuddhalainen pyrkii itse tulemaan buddhaksi ja
kiinnittää myös siksi huomiota lähimmäisten kärsimyksiin.
Mahajana-koulukunta tuntee bodhisattvan eli täydellisyyden
saavuttaneen ihmisen käsitteen. Bodhisattva ei myötätunnostaan
luomakuntaa kohtaan siirry Nirvanaan, vaan jää auttamaan kaikkia
eläviä olentoja vapautumiseen. Hinajanabuddhalaisuus on
yksilöllisempi oppi, jonka eräiden muotojen voidaan katsoa
edustavan filosofiaa eikä niinkään uskontoa (esim.
Sangharakshitan länsimainen buddhalaisuus). Meidän kohtalomme
riippuu entisistä teoista (Karma) eli se mitä me ja meidän
elämämme on, johtuu siitä miten olemme eläneet aiemman elämämme.
Jälleensyntymisestä yritetään vapautua ja saavuttaa Nirvana,
elämänjanon sammuminen, kärsimyksen lakkaaminen. Hinajana-
koulukunta painottaa maailmasta vetäytymisen merkitystä ja
uskoo, että vain munkki voi saavuttaa Nirvanan.
D
Deismi
Käsitys, jonka mukaan jumala tai jumalat ovat olemassa, mutta
eivät vaikuta tapahtumien kulkuun. Deisti ei usko jumalalliseen
ilmestykseen ja hylkää antropomorfistiset (=ihmisenkaltaiset)
jumalat. Deismi oli suosittua 1600-luvun lopulta aina Darwinin
aikaan, silloin ajateltiin, että luojajumalan olettaminen on
välttämätöntä, aivan kuin se olettamus nyt selittäisi mitään!
Silloin oli myös turvallisempaa olla deisti kuin ateisti.
Determinismi
Determinismillä on perinteisesti tarkoitettu sellaista
maailmassa vallitsevaa lainomaista järjestystä, jonka
perusteella myöhemmät tapahtumat ovat aikaisempien ennalta
määräämiä tai "determinoimia" (lat. determinare = määrätä,
rajata). Determinismin periaate on uudella ajalla muotoiltu nk.
universaalisen kausaalilain avulla: jokaisella tapahtumalla on
syy, josta se välttämättä seuraa.
Indeterminismi ts. determinismin kieltäminen ei merkitse
maailman täydellistä kaoottisuutta tai säännöttömyyttä, vaan
sitä, että maailmaa hallitsevat periaatteet ovat
todennäköisyyslakeja.
Kun kausaalilaki sanoo: "kaikki A:t ovat B" niin probabilistinen
(lat.probabilis = todennäköinen) laki sanoo: "kaikki A:t ovat B
todennäköisyydellä r". Jokaisella tapahtumalla ei siis ole
syytä, josta se välttämättä seuraa.
Eräs fysiikan perusteorioista, kvanttimekaniikka, on
inderministinen. Myös biologiassa käytetään
todennäköisyyslakeja. Esimerkiksi yksilö- ja lajikehityksessä on
"suuri vapausaste" (Petter Portin).
Onko maailma sitten osoitettu inderministiseksi? Filosofi Ilkka
Niiniluoto kehottaa suhtautumaan kysymykseen varovaisesti.
"Maailma kokonaisuudessaan" ei ole hyvin määritelty systeemi,
johon voitaisiin liittää määreet deterministinen tai
indeterministinen. Kvanttimekaniikan inderminismi on
yhteensopiva sen kanssa, että maailmassa (esim. makrotason
objektien piirissä) esiintyy deterministisiä systeemejä.
Determinismin ja indeterminismin kiistan maailman
katsomuksellista merkitystä on liioiteltu. Kausaalisten
luonnonlakien korvautuminen mikromaailmassa (atomitaso)
tilastollisilla laeilla ei aiheuta mitään muutoksia siihen, mitä
meidän on ajateltava esim. jumaluuksien olemassaolosta.
Todellisuus on myös nähtävä systeemiteoreettisesti
kerrostuneeksi erilaisiksi tasoiksi (atomit-molekyylit-solut-
eliöt-eliöyhteisöt), joissa jokaisella tasolla on myös
omalakisuutensa eli ominaisuuksia ja käyttäytymismuotoja, joita
ei voida palauttaa perustavammalle tasolle. Näin mikromaailman
indeterminismistä ei seuraa koko (tieteen tunteman) maailman
indeterminismi.
On syytä muistaa, että indeterministinen selitys on yhtä
rationaalinen kuin deterministinenkin. Se selittää kaiken mikä
on selitettävissä. Todellisuus itsessään on vain osittain
determinoitu eli "kaikki A:t ovat B" vain tietyllä
todennäköisyydellä, eivät välttämättä.
Diskursiivinen ajattelu
Erittelevä, loogisesti etenevä ajattelu.
Dogmi
Uskonlause (dogmaattinen = uskonlauseisiin perustuva).
Auktoriteetteihin perustuva käsitys, jonka totuutta ei ole
todistettu.
Dualismi
Kahden perusaineksen oppi, jonka mukaan olevainen koostuu
aineellisesta perusaineksesta ja sieluaineksesta eli henkisestä
perusaineksesta. Edelleen hyvin suosittu teoria ihmisen
psyykkisen toiminnan tutkijoiden keskuudessa, vaikka teoria ei
kykenekään vastaamaan kysymykseen: mitä psyykkinen toiminta on?
E
Ehtoollinen
Mysteeriseremonia, juhla-ateria, jossa syödään jumalan lihaa ja
juodaan hänen verta. Ehtoollisella on muinaisuskontojen alueella
pitkä esihistoria. Kristinuskoon se siirtyi hellenistisistä
uskonnoista. Ne puolestaan palautuvat sekä itämaiseen että
muinais-kreikkalaiseen uskomusmaailmaan. Ehtoollisen avulla
uskottiin päästävän välittömään yhteyteen jumaluuden kanssa.
Dionysos-mysteerioissa paloiteltiin ja syötiin Dionysos-jumalaa
symboloiva härkä (= Dionysoksen inkarnaatio eli lihaksi tullut
jumala). Liha syötiin raakana ja veri juotiin. Historioitsija
Plutarkhos (k. 120-luvulla) kertoo, että yhä tuolloin
uhrilampaan liha syötiin raakana ja veri juotiin.
Dionysos-mysteerioista jalostuneessa Orfilaisuudessa ehtoollinen
tuotti välittömän jumalyhteyden lisäksi syntien anteeksisaamisen
ja turvasi kuolemanjälkeisen autuuden.
Raamattukin sanoo: "joka syö minun lihaani ja juo minun vereni,
se pysyy minussa ja minä hänessä". Ainoa mikä on muuttunut, on
se, että jumaluutta symboloi nyt leipä ja viini. Jo
myöhäisantiikin eleusilaisissa mysteerioissa käytettiin leipää,
vettä ja viiniä. Kristinoppi katsoo, että Kristus kohtaa ihmisen
ruumiillisesti siunatussa leivässä ja viinissä.
Eksistentialismi
Idealistinen filosofinen suuntaus, jonka merkitys oli Euroopassa
laajimmillaan 1940-1950-luvuilla. Eksistentialismin piirissä
pohditaan erityisesti ihmisen vastuuta, ahdistusta, pelkoa ja
olemassaoloa. Eksistentialismi korostaa voimakkaasti "ihmisen
olemassaolon kokonaiselämystä" ajattelun perustavana
lähtökohtana.
Eksorkismi
Paholaisen häätömanaus. Monet lahkot yrittävät edelleen "hoitaa"
sairauksia Jeesuksen menetelmällä eli ajaa paholaisia ihmisestä.
Kristillinen kaste piti meilläkin sisällään paholaisen
häätämisen perisynnin saastuttamasta vauvasta. Mikael Agricolan
pitempi manauskaava oli käytössä vuoteen 1886 ja lyhyempi
1930-luvun lopulle saakka. Yhä tehdään ristinmerkit lapsen
kasvoihin ja rintaan. Vanha suomalainen tietosanakirja toteaa
niiden tehtävänä olevan "olla varmimpana suojakeinona pahoja
henkiä vastaan". Kts. lisää Väinö Voipio: Vihreä katkismus
(1973) ja Kahleissa vai vapaana (1967).
Ekumenia
Kristillisten kirkkojen väliseen yhteistyöhön liittyvä pyrkimys
toimia yhdessä (tieteellistä maailmankatsomusta ja uususkontoja
vastaan). Kirkot ovat etsineet yhteistä pohjaa mutta huonolla
menestyksellä. Katolinen kirkko vaatii Paavin ylivallan
tunnustamista. Kreikkalais-katoliset ovat fundamentalisteja (kts.
fundamentalismi). On siinä protestanteilla tekemistä! Ekumenia
on jäänyt julistusten tasolle ja hyvä niin.
Emergentti
Uusi, uudenlaatuinen, aikaisemmasta poikkeava.
Emergenssimaterialismi = väittää, että reaalimaailma on
kerrostunut tasoiksi, jotka kaikki ovat todellisia. Jotkut tasot
voivat olla pelkästään tieteellisten teorioiden luomisen ja
testaamisen kautta tutkittavissa (epäsuora havainnointi), kuten
alkeishiukkasten ja atomien taso, toiset taas ovat
havaintokokemusten kohteina. Tasojen suhteet ovat sekä
kausaalisia (eli perustavimpien tasojen voimat tuottavat
vähemmän perustavien tasojen ominaisuuksia ja käyttäytymistä)
että emergenttisiä (eli ylemmillä tasoilla syntyy sellaisia
ominaisuuksia ja käyttäytymismuotoja, jotka eivät ole
palautettavissa alemmille eli perustavimmille tasoille).
Konkreettisina esimerkkeinä mainittakoon, että molekyyleillä on
ominaisuuksia, kuten optinen aktiivisuus, jota atomeilla ei ole.
Soluilla on ominaisuuksia, kuten kasvu, aineenvaihdunta ja
erilaistuminen, joita molekyyleillä ei ole. Yksilöillä on
ominaisuuksia, kuten tietoisuus, jota soluilla ei ole.
Populaatioilla on ominaisuuksia, kuten evoluutio, joita
yksilöillä ei ole.
Emootio
Tunnetila. Emotionaalinen = tunne-elämään kuuluva tai perustuva.
Energia
Kyky tehdä työtä. Energia voi esiintyä mitä erilaisimmissa
muodoissa: potentiaalisena energiana (patoaltaasta juoksutetulla
vedellä pyöritetään turbiineja), liike-energiana, kemiallisena
energiana tai ydinenergiana. Lähes kaikkia energian muotoja
voidaan muuttaa toisikseen, tosin muuttamisessa aina osa muuttuu
lämmöksi. Energian säilymislain mukaan energiaa tai sitä
vastaavaa massaa ei voi luoda eikä hävittää eli mitään ei synny
tyhjästä eikä mikään voi tyhjiin kadota.
Epistemologia
Tieto-oppi, teoria tiedon alkuperästä, luonteesta, muutoksesta
ja oikeutuksesta.
Epäjumala
Kristittyjen keksimä nimitys muiden uskontojen jumaluuksille.
Vapaa-ajattelijoiden mielestä kaikki jumaluudet ovat
"epäjumalia", kunnes jonkin olemassaolosta kyetään esittämään
pätevää, koeteltavissa olevaa näyttöä joka läpäisee testit.
Esitiede
Kehittymässä oleva tutkimusalue, joka ei vielä täytä kaikkia
tieteen kriteerejä. Luonteenomaista on teoreettinen hajanaisuus.
Esitiede ei ole vielä tutkimusalue (tietosisältö muuttuu
tutkimuksen vaikutuksesta), mutta ei myöskään uskomusjärjestelmä
(muuttuu tutkimukseen perustumattomien syiden vaikutuksesta).
Osan parapsykologisesta tutkimuksesta on esitetty edustavan
esitiedettä, mutta skeptikot eivät hyväksy oletusta. Filosofi
Raimo Tuomela pohtii tätä kysymystä teoksessa "Paholaisen
asianajaja".
ESP
Aistien ulkopuolinen havaitseminen. Parapsykologinen käsite.
Aistien ulkopuolisen havaitsemisen mahdollisuudesta ei ole
mitään pätevää tutkimukseen perustuvaa näyttöä. Charles
Honortonin ns. ganzfeld-tutkimustulosten merkityksestä
kiistellään parasta aikaa (1993) ja tutkimuksia yritetään
toistaa eri puolilla maailmaa. Kts. Skeptikko-lehti 2/93.
Eutanasia
Hyvä tai helppo kuolema, joka aiheutetaan lääketieteellisin
toimenpitein. Armomurha on eri asia, se pitää sisällään kaikki
erilaiset "lopettamiset" eri tilanteissa (esim. ihminen on
juuttunut palavaan autoon, toinen kolauttaa kivellä säästääkseen
ihmispolon suuremmilta kärsimyksiltä). Kts. s.21.
Etiikka
(kreik. "ta eethica", oppi tavoista). Moraalifilosofia. Epikuros
määritteli etiikan tehtäväksi seuraavaa: "Etiikka käsittelee
asioita, joita on tavoiteltava ja asioita, joita on vältettävä,
elämisen tapaa ja telosta" (telos= korkein hyvä, tarkoitus tai
elämän päämäärä). Akateemisessa filosofiassa etiikka on jaettu
moraalisosiologiaan (empiiristä tutkimusta kansojen ja
yhteisöjen tavoista, arvostuksista ja toimintaa koskevista
ihanteista), normatiiviseen etiikkaan (pyrkii vastaamaan
kysymyksiin: Mikä on hyvää? Mikä on oikein? Mitä pitäisi tehdä?)
ja metaetiikkaan (tarkastelee moraaliteorioiden yleisiä
ominaisuuksia ja niissä käytettyjä käsitteitä ja niiden välisiä
yhteyksiä). Voidaan puhua myös yksilöetiikasta, jolla
tarkoitetaan yksilön perusteltua käsitystä hyvästä elämästä
(arvoista, oikeuksista, velvoitteista, hyveistä, yhteiselämän
muodoista). Käsikirjassa esitetty vapaa-ajattelijan etiikka
lienee yhteensopiva useimpien vapaa- ajattelijoiden
yksilöetiikan kanssa.
Evidenssi
"Ilmeinen paikkansapitävyys". Julkinen ja yleisesti hyväksytty
peruste, jonka nojalla väitteeseen on rationaalista uskoa.
Evoluutio
Sanan laajimmassa merkityksessä evoluutio tarkoittaa koko
historiallista kehityskulkua maailmankaikkeuden synnystä
nykyhetkeen. Nykyinen maailmamme on rakentunut asteittain
alempien organisaatiotasojen luodessa perusedellytykset
korkeampien tasojen synnylle. Kosminen evoluutio loi
edellytykset kemialliselle evoluutiolle, joka puolestaan
mahdollisti orgaanisen evoluution. Orgaanisessa eli biologisessa
evoluutiossa on kyse perättäisissä sukupolvissa tapahtuvasta
geneettisestä sopeutumisesta, jolloin elävän systeemin
ylläpitoon ja lisääntymiseen vaikuttavat ominaisuudet
testautuvat suhteessa ulkoisiin olosuhteisiin. Orgaaninen
evoluutio mahdollisti kulttuurievoluution, jossa on kyse opin,
tiedon, käyttäytymisen, tradition yms. siirtymisestä yksilöltä
toiselle ja sukupolvelta toiselle.
F
Faktuaalinen totuus
Todellisuutta ja tosiasioita koskeva totuus, jonka vastakohtana
on käsitteellinen totuus, joka on asiain tiloista riippumaton,
vailla tosiasiasisältöä, se kertoo vain jotakin käytetystä
käsitejärjestelmästä. "Ulkona paistaa aurinko" on faktuaalinen
totuus jos ja vain jos aurinko todella paistaa. "1+1=2" on
käsitteellinen totuus ja kertoo lukuja koskevasta sopimuksesta.
Näin on sovittu.
Fundamentalismi
Kristinuskossa oppisuunta, jonka mukaan Raamattu on erehtymätön
(tai erehtyy suhteellisen vähämerkityksellisissä asioissa).
Islamilainen fundamentalismi suhtautuu samalla tavalla Koraaniin
ja hindufundamentalismi omiin pyhiin kirjoihinsa jne.
Fundamentalistit ovat yleensä jyrkkiä ihmisiä mutta siinä
mielessä rehellisiä etteivät syyllisty "vertauskuvilla"
selittelyyn.
G
Galaksi
Tähtijärjestelmä, johon kuuluu tavallisesti miljardeja tähtiä
eli Aurinkomme kaltaisia kuumia kaasupalloja, jotka tuottavat
sisuksissaan energiaa ydinfuusiolla. Meidän galaksissamme eli
Linnunradassa on yli 200 miljardia tähteä. Todennäköistä lienee,
että monilla muillakin tähdillä, kuin Auringolla, on planeettoja
mutta sitä on vaikea havaita, koska planeetat eivät säteile
kuten tähdet. Galaksit jaetaan ellipsigalakseihin,
kierregalakseihin ja linssimäisiin galakseihin. Galaksit
muodostavat usein galaksijoukkoja, jotka taas voivat muodostaa
vielä mahtavampia superjoukkoja. Linnunrataa pidetään
kierregalaksina, tyyppiä on kuitenkin vaikea määritellä, koska
emme voi katsella sitä "ulkoapäin".
Geeni
Perintötekijä. Geenit ovat yleensä DNA:ta eli
deoksiribonukleiinihappoa (joillakin viruksilla RNA:ta eli
ribonukleiinihappoa). Geenit sijaitsevat kromosomeissa, joiden
mukana ne siirtyvät sukusoluissa vanhemmilta jälkeläisille. Kts.
kansankielellä perinnöllisyydestä Petter Portin:
Perinnöllisyys,ihminen ja luonto (1983).
H
Hallusinaatio
Aistiharha. Havaintona pidetty elämys, joka ei perustu ulkoiseen
todellisuuteen.
Hermeneutiikka
Raamatun tekstien tulkintaoppi (Schleiermacher). Diltheyn
filosofiassa "eläytyvä ymmärtäminen", menetelmä joka hänen
mukaansa erottaa menetelmällisesti ns. hengentieteet
luonnontieteistä. Vain luontoa voidaan selittää, ihmiseen
liittyviä ilmiöitä voidaan vain ymmärtää. Diltheyn mukaan
hengentieteiden (historia, kulttuuri) metodina on eläytyminen
tutkimuksen kohteen ajatusmaailmaan ja tukeutuminen omaan
sisäiseen kokemukseen. Hermeneutiikan suurin ongelma on erottaa
toisistaan tieteellinen ja ei-tieteellinen ymmärtäminen.
"Eläytyvä ymmärtäminen" tuo subjektiivisuuden tieteeseen ja se
ei kuulu tieteen ihanteisiin. Hermeneuttisten tutkimustulosten
todentamismahdollisuus on usein yhtä kuin nolla. "Välitöntä
kokemusta" ei voida toistaa, todentaa. Tällaisessa "tieteessä"
väijyy mielivallan vaara.
Hindulaisuus
Hindulaisuuden historiallinen perusta on arjalainen uskonto. Kun
arjalaiset tunkeutuivat Intian niemimaalle (1800-1600 e.a.a), he
toivat tullessaan Veda- hymnien perinteen. Neljän Veda-kirjan
perinne edusti monijumalaista uhriuskontoa. Tärkeä asema siinä
oli brahmaanoilla, pappisluokalla. Hindulaisuuden keskeinen
käsite on moksha, henkinen vapahdus, yhdistyminen
maailmansieluun. Moksha vapauttaa ihmisen jälleensyntymisen
ketjusta. Hindulaisuuden mukaan ihminen syntyy maan päälle yhä
uudestaan kunnes oivaltaa yksilöllisen sielunsa. Hindulaisuus
tuntee Karman eli syyn ja seurauksen lain. Hyvät teot tuottavat
hyvää karmaa ja paremman inkarnaation eli uuden ruumiillistuman,
väärät teot tuottavat vastaavasti huonon karman.
Hindulaisuuden jumalmaailmaan kuuluu tuhansia erilaisia
jumaluuksia. Hindulainen ajattelu synnytti joogan eli käytännön
harjoittelu- ja mietiskelymenetelmät, joilla yksilö voi
edesauttaa omaa jälleensyntymien ketjusta vapautumista
saavuttamalla ruumiillinen ja henkinen tasapaino.
Hindulaisuuteen kuuluu vahvasti ihmisten eriarvoisuutta
korostava kastilaitos.
Holismi
Kokonaisuuksia korostava näkemys ("ihminen kokonaisuutena",
"luonto kokonaisuutena" jne.). Tunnettu esimerkki holismista on
James Lovelockin 1979 esittämä biologinen teoria, Gaia-hypoteesi.
Sen mukaan koko maapallo on itsesäätelevä kokonaisuus, jossa
kaikki riippuu kaikesta. Hypoteesin mukaan mm.
tulivuorenpurkaukset, ilmakehät ja meren ilmiöt ovat kaikki osa
maapallon elämää palvelevaa itsesäätelyjärjestelmää. Maapallo on
siis eräänlainen superorganismi. Holismin heikkous on siinä,
että emme ymmärrä kokonaisuuksia ellemme ymmärrä niiden osia.
Gaia-hypoteesi on lisäksi yhteensovittamaton darwinistisen
evoluutiomekanismin kanssa, jonka mukaan evoluutio tapahtuu
populaatiotasolla eikä yhtenäisenä kokonaisuutena koko
maapallolla. Samoin geofysikaalinen aineisto osoittaa, että
ilmakehän koostumuksessa on tapahtunut suuria vaihteluja, jotka
näyttävät olevan yhteydessä suuriin sukupuuttoaaltoihin. Sekään
ei sovi Gaia-hypoteesiin.
On ymmärrettävät osat, jotta ymmärtäisi kokonaisuuksia ja on
hahmotettava kokonaisuuksia ymmärtääkseen osien toiminnan.
Holismi liittyy nykyisin näennäistieteisiin ja selkeisiin
huuhaa-oppeihin, joissa sitä käytetään muotikäsitteenä
"kokonaisvaltainen".
Homeopatia
Saksalaislääkärin Samuel Hahnemannin 1700-1800 lukujen
vaihteessa kehittämä parannusoppi. Opin mukaan aine, joka
suurina annoksina aiheuttaa ihmiselle tiettyjä oireita, parantaa
äärimmäisen pieninä annoksina nautittuna sairauden, jossa nuo
samat oireet esiintyvät. Homeopatiaan kuuluu lääkeaineiden
"potensoiminen" laimentamalla niitä. Mitä enemmän laimennetaan,
sitä tehokkaampaa lääkeaine on. Laimennokset voivat olla
sellaisia, ettei niissä ole yhtään molekyyliä alkuperäistä
vaikuttavaa ainetta. Homeopatia väittääkin, ettei tällä ole
väliä, koska lääkeaineen "elinvoima" tai "informaatio" siirtyy
laimennusnesteeseen (vesi, alkoholi). Homeopatia on selkeä vale-
eli näennäistiede.
Hominidi
Ihmisen heimoon Hominidae kuuluva laji. Nykyisin on elossa vain
yksi hominidilaji, nykyihminen (Homo sapiens, tai tarkemmin sen
alalaji Homo sapiens sapiens). Hominideja olivat sukupuuttoon
kuolleet etelänapinat (suku Australopithecus), sekä ihmisen
sukuun Homo kuuluneet lajit Homo habilis ja Homo erectus.
Humanismi
Sanalla voidaan tarkoittaa antiikin sivistyksen harrastamista,
humanististen tieteiden harjoittamista ja ihmisen ja sivistyksen
kunnioittamista ("Humanismin täydellisyysihanne on sivistynyt
ihminen, joka tunnustaa totuuden itseisarvon kaikkia
auktoriteetteja korkeammaksi" - G.H. von Wright).
Aatteellinen humanismi: Kansainvälisen Humanistisen ja Eettisen
Liiton piirissä humanismi on määritelty naturalistiseksi, ei-
teistiseksi ja eettiseksi elämänasenteeksi, joka korostaa
yksilön omavastuisuutta maailmankatsomuksen muodostamisessa ja
yksilömoraalin luomisessa. Ihmisillä on velvollisuus antaa
tarkoitus ja hahmotus heidän omalle elämälleen. Humanismi on
vaihtoehto uskonnoille ja uskontoiselle maailman- ja
elämänkokemiselle. Humanismi on vaihtoehto kaikille
katsomuksille, jotka hakevat ihmisen ja muun luonnon
ulkopuolelta tai "olemuksesta" moraalista auktoriteettia,
olemisen tarkoitusta, päämäärää tai suunnitelmaa (Jussi
Pikkusaari).
Humanoidi
"Ihmisen kaltainen", ufoharrastajien "maapallon ulkopuolelta
saapuneista olennoista" käyttämä nimitys. Ufologia =
ufotutkimus, jossa arvioidaan ihmisten havaintoja ufoista tai
humanoideista. Pääasiassa selkeää näennäistiedettä. Selvääkin
selvempää on, ettei humanoidien olemassaolosta ja käynnistä
maapallolla ole mitään todisteita.
Hypoteesi
Ongelmanratkaisuyritys. Olettamus, jonka paikkansapitävyyttä
testataan havaintojen avulla.
I
Idealismi
Oppisuunta, jonka mukaan todellisuus on perimmäiseltä
luonteeltaan henkinen.
Ideologia
Aatemaailma. Jonkin tietyn aatteen mukainen maailmankatsomus.
Ideologia voi olla poliittinen, uskonnollinen, katsomuksellinen
tai taiteellinen. Voidaan puhua yksilön, ryhmän, organisaation
tai yhteiskunnallisenliikkeen ideologiasta.
Ihme
Filosofi Stephen Braude on määritellyt ihmeen ilmiöksi, joka on
paranormaali, mutta joka ei ole periaatteessakaan selitettävissä
(kts. paranormaali). Perusteellinen esitys "ihme" käsitteestä
löytyy teoksesta "Paholaisen asianajaja" (URSA 1989) Matti
Häyryn artikkelista "Ihmeet ja niiden kokeminen".
Illuusio
Kuvitelma, haave, toive, jolla ei ole mahdollisuutta toteutua.
Indoktrinaatio
Viestinnän piilovaikutus. Yksipuolista mielipiteenohjausta
tietyn vakaumuksen mukaisesti. Esitettävät asiat valikoidaan
tavoitteen mukaisesti, toisenlaiset näkemykset jätetään
esittämättä tai ne (niiden perustelut) esitellään vääristellen.
Tyypillistä valtakulttuurille, oli se millainen tahansa (meillä
luterilainen, entisessä Neuvostoliitossa kommunismi jne.).
Informaatio
Maailmassa oleva informaatio on joko fysikaalista, so.
luonnollista tai aiheutettua materian järjestystä, tai
kielellistä, so. ihmisen luoman kielen ilmaisuvoimaan ja
käyttöön perustuvaa.
Fysikaalisella informaatiolla tarkoitetaan aineellisten
systeemien järjestyneisyyttä, vastakohtana entropia= haje eli
epäjärjestys. Fysikaalisen informaation määrä on mitta
aineellisten järjestelmien kompleksisuudelle. Esim. evoluution
kautta kehittyneet organismit sisältävät sitä enemmän
informaatiota mitä monimutkaisempia ne ovat rakenteeltaan.
Syntaktinen informaatio liittyy kommunikaatioon "kanavassa",
jonka kautta voidaan lähettää ja vastaanottaa viestejä jonkin
merkkijärjestelmän avulla. Kyse voi olla mistä tahansa merkeistä
(numerosarjat, piipitykset, sähkösykäykset), oleellista on vain
se kuinka usein merkit esiintyvät kanavassa.
Semanttinen informaatio liittyy kielessä muotoiltuihin
väitelauseisiin, jotka ilmaisevat maailmaa koskevia asiantiloja.
Tällaisilla lauseilla on kielellisiin sopimuksiin perustuva
merkitys.
Pragmaattinen informaatio liittyy jonkin viestin merkittävyyteen
tai yllätyksellisyyteen jollekin henkilölle jossakin tilassa.
Informaatio ja tieto eivät ole samoja asioita, informaatio on
yleiskäsite ja tieto on sen yksi alalaji. Ilkka Niiniluoto on
todennut, että tieto on väitelauseiden sisältämää informaatiota,
joka täyttää totuusehdon ja perusteluehdon (eli klassinen tiedon
määritelmä: "tieto on hyvin perusteltu ja tosi uskomus"). Monet
näennäistieteet ja uskonnolliset todistelut käyttävät väärin
informaation käsitettä. Kannattaa olla tarkkana!
Inkarnaatio
Jumalan lihaksi tuleminen.
Introspektio
Omien psyykkisten tilojen tietoinen tarkkaileminen.
Intuitio
Ihmisen "sisäinen oivallus".
Irrationaalinen
Järjen vastainen. Irrationaalinen ajattelu = ajattelu, joka ei
vastaa yleistä totuutta ja myötävaikuttaa
epätarkoituksenmukaisen kokemisen ja toiminnan rakentumiseen.
Islam
Islam on yksijumalainen ilmestysuskonto, jonka perusti Muhammed
(570-632). Hänen "kokemat ilmestykset" koottiin muslimien pyhään
kirjaan, Koraaniin. Islamin mukaan Muhammed on Allahin eli yhden
ja ainoan jumalan lähettiläs. Islam on saanut vaikutteita
juutalaisuudesta ja kristinuskosta. Uskovaisille luvataan
taivas, muut joutuvat helvettiin. Islamiin kuuluu myös usko
enkeleihin ja paholaisiin, myös pääpaholaiseen. Islamin viisi
peruspilaria ovat 1) uskontunnustus, 2) rukous viisi kertaa
päivässä, 3) almut eli köyhäinvero, 4) paastoaminen
Ramadan-kuukauden aikana ja 5) pyhiinvaellus Mekkaan.
Opillisista ja poliittisista syistä Islam jakaantui 650-luvulla
kahtia sunnalaisiksi ja shiialaisiksi. Sunnalaiset pitävät
kiinni perimätiedosta eli sunnasta eivätkä hyväksy myöhempiä
ilmoituksia. Shiialaiset uskovat että myös Koraanin ja
Muhammedin jälkeinen ilmoitus voi olla totta. Siksi imaamin eli
seurakunnan johtajan asema on keskeinen. Shiialaisuus onkin
jakaantunut useaan lahkoon. Islam on kristinuskon rinnalla
maailman verisimpiä ja suvaitsemattomampia uskontoja.
J
Jooga
Yoga, intialainen filosofinen itsensäkehittämisjärjestelmä, joka
ilmenee useana eri muotona. Länsimaissa jooga tunnetaan lähinnä
mietiskelyasennoistaan ja hengitystekniikasta.
Jumalat
Kuviteltuja maailman ulkopuolella ("yläpuolella") olevia
henkiolentoja, joita palvotaan. Kristinuskon ja juutalaisuuden
jumala on määritelty käsikirjan sivulla 26 (persoonallinen
jumala). Kts. myös Erkki Hartikainen: Tieteellinen
maailmankatsomus, 1980 s.10 ja Väinö Voipio: Jumalan puolustus,
1961 s.19.
Jälleensyntyminen
Sielunvaellusoppi. Esiintyy jo monilla ns. luonnonkansoilla
siinä muodossa, että sielu (henki) eroaa ruumiista kuoleman
jälkeen ja voi uudelleen ruumiillistua eläimiin, kasveihin,
elottomiin esineisiin tai syntyä uudelleen ihmisenä.
Varsinainen jälleensyntymisoppi, johon liittyy käsitys
moraalisesta hyvityksestä, liittyy Intian uskontoihin. Se,
syntyykö ihminen onnellisempaan vai onnettomampaan olotilaan
riippuu siitä mitä hän on tehnyt tai millainen hän on ollut
edellisessä elämässään. Ihmisen kohtaloa ohjaa raudanluja
Karman-laki. Jokainen ihminen on saanut osakseen sellaisen
kohtalon kuin hän edellisessä elämässään on teoillaan ansainnut.
Länsimainen teosofia ja antroposofia ovat omaksuneet tämän opin.
K
Kaksoissokkomenetelmä
Koejärjestely, jossa koehenkilö ja kokeen suorittaja eivät
etukäteen tiedä "oikeaa vastausta". Menetelmän tarkoitus on
estää tutkimuksen tekijän ennakkoasenteista aiheutuvat
vääristymät koetuloksissa.
Menetelmä on tärkeä mm. lääketieteessä, sen avulla on
mahdollista arvioida mm. plasebovaikutusta. Menetelmä on
erilaisten näennäistieteiden ja - tekniikoiden kauhu, ne kun
eivät selviydy siitä.
Karma
Kts. hindulaisuus, buddhalaisuus, antroposofia ja
jälleensyntyminen.
Kaste
Muinaisissa uskonnoissa uuden jäsenen vihkiminen tai
puhdistautumismeno (vesi, veri, tuli). Kristinuskon kasteen
sakramentti on peräisin Dionysos- palvonnasta jalostuneesta
Orfilaisuudesta, jossa vesikaste puhdisti ihmisen perisynnistä.
Kaste on sarja loitsuja, jossa ensin kumottiin vanha liitto
paholaisen kanssa (eksorkismi) ja tehtiin uusi liitto Kristuksen
kanssa. Sama pätee niin aikuiskasteeseen kuin myöhemmin
kehittyneeseen lapsikasteeseen. Kirkkoisä Augustinus katsoi,
että ilman kasteen armolahjaa kuollut lapsi on auttamattomasti
joutuva perisynnin vuoksi helvetin tuskaan. Tämä käsitys on
jollakin tavalla säilynyt hätäkasteeksi kutsutussa
instituutiossa. Nykyisin luterilainen kirkko näkee kasteen
lapsen ottamisena seurakuntayhteyteen. Kristillisissä lahkoissa
aikuiskaste kertoo sen, että ihminen on tullut uskoon ja haluaa
tehdä liiton Kristuksen kanssa.
Kehäpäätelmä
Todistus, jossa yritetään käyttää salaa väitettä, joka piti
todistaa (esim. 1.jumaluutta tarvitaan luonnon ihmeellisyyden
ymmärtämiseksi, muuten se muka ei ole käsitettävissä, 2.sama
luonnon ihmeellisyys todistaa jumaluudesta (kts.
Raamattuesimerkki sivulta 24)).
Kognitio
(adj. kognitiivinen). Kaikki ymmärtämiseen ja tietämiseen
liittyvä psyykkinen toiminta.
Komplementaarinen
Täydentävä.
Kontingentti
Väittämä on kontingentti, jos sen totuus ei ole välttämätön eikä
mahdoton. Ilmiö on kontingentti, jos sen
esiintyminen/synty/olemassaolo ei ole välttämätöntä mutta ei
myöskään mahdotonta. Esim. elämän synty ja ihmisen kehitys. Kts.
käsikirjan s. 34, kysymys 15.
Korrespondenssiteoria
Totuusteoria, jonka mukaan totuus on vastaavuussuhde uskomuksen
ja tosiasian välillä: uskomus tai ajatus on tosi täsmälleen
silloin, kun se "vastaa todellisuutta" eli ilmaisee toden
asiantilan eli tosiasian. Väite "ulkona sataa vettä" on tosi,
jos ja vain jos se ilmaisee tosiasian (ulkona todella sataa
vettä). Kilpaileva totuusteoria, pragmatismi, näkee totuuden
hyödyllisyytenä, toimivuutena tai menestyksellisyytenä.
Konsensusteorian mukaan totuus on tutkimuksen raja-arvo, so.
tiedeyhteisön lopullisen yksimielisen mielipiteen sisältö.
Kosmologia
Maailmankaikkeuden rakennetta, syntyä ja kehitystä tutkiva
tiede.
Kvanttifysiikka
Kvanttifysiikka eli kvanttimekaniikka on Planckin
kvanttiteoriasta ja Heisenbergin epätarkkuusperiaatteesta
rakennettu teoria (S.Hawking). Atomi-ilmiöiden mekaniikan
perusteoria, jonka olennainen piirre on teorian
todennäköisyysluonne. Fysikaalisten suureiden tarkkojen arvojen
sijasta voidaan puhua vain näiden suureiden arvojen
todennäköisyysjakautumista. Kvanttifysiikan avulla tuli vihdoin
mahdolliseksi ymmärtää atomien rakenne. Maailmankatsomuksellinen
merkitys: kts. s. 33, kysymys 14.
L
Logiikka
Oppi johdonmukaisesta ajattelusta. Looginen ajattelu =
johdonmukainen ajattelu.
Logos
Erittäin monimerkityksellinen uskonnollinen käsite. Kreikan
"logos" tarkoittaa sanaa. Käsitys sanan maagisesta luonteesta
esiintyy Kreikasta Kiinaan saakka. Kreikan filosofiassa tapaamme
käsitteen Herakleitoksella, stoalaisilla ja uusplatonikoilta.
Herakleitos lausuu: "Kaikki olevainen on Sanasta kaikki on
syntynyt Sanan kautta". Uusplatonikkojen jumala on kolmiyhteys:
Yksi-Järki-Henki, Järkeen sisältyy Logos eli alun-Sana. Vaikutus
Johanneksen evankeliumiin on selvä.
M
Maaginen
Oletettujen yliluonnollisten olentojen/voimien/vaikutusten
hallintaan liittyvä.
Magia
Tapahtumien kulkuun vaikuttaminen taikakeinoja käyttäen.
Taikakeinoja, joilla luonto tai yliluonnollinen saadaan
(kuvitellaan saatavan) toteuttamaan taikojan tahtoa.
Kosketusmagiassa taikakeinot kohdistetaan suoraan noiduttavaan
tai parannettavaan henkilöön tai johonkin mikä on ollut
tekemisissä hänen kanssaan (esine, hius, kynnenpala yms.).
Homeopaattisessa magiassa taikakeinot kohdistetaan varsinaista
kohdetta muistuttavaan esineeseen kuten voodoonukkeen. Ilmiö
yritetään saada aikaan jäljittelemällä sitä, uskotaan, että
"sama aiheuttaa samaa". Magia jaetaan usein valkoiseen
("hyvään") ja mustaan ("pahaan") magiaan. Ensimmäinen on
hyväksyttyä ja laillista (parantajat, poppamiehet), jälkimmäinen
salaista ja paheksuttua (pahantekijät, vahingoittajat).
Maasäteily
Oletettu energiakenttä, johon taikavarvun väitetään reagoivan.
Tieteellisissä tutkimuksissa ajatus maasäteilystä ja sen
havainnointi taikavarvulla tai muilla vastaavilla välineillä on
osoittautunut täysin huuhaaksi, näennäistieteelliseksi opiksi.
Manipuloida
Henkilö saa erilaisin keinoin (temput, johdattelu jne.) muut
ihmiset toimimaan tahtonsa mukaisesti, usein ilman että he itse
sitä huomaavat tai pystyvät estämään. Välttämättä manipuloiva
henkilökään ei menettele tietoisesti eli että hän
tarkoituksellisesti ohjaisi ja käsittelisi mielipiteitä. Kts.
indoktrinaatio.
Materialismi
Ontologisena oppina materialismi väittää, että vain materia eli
aine (sopivan väljästi ymmärrettynä) on olemassa. Materialismin
kehittyneemmät muodot hyväksyvät sen, että myös mentaalisia
tiloja ja ihmisen sosiaalisen toiminnan kautta syntyneitä
kulttuuriesineitä ja abstraktioita yms. on olemassa, ts. ne ovat
syntyneet ihmisen biologisen ja kulttuurievoluution kautta.
Keskeistä on se käsitys, että psyykkiset ilmiöt eivät voi
esiintyä ilman materiaalisia kannattajia (ilman aivojen
toimintaa) eivätkä ihmisen luomat kulttuuriesineet voi säilyä
ilman, että ne ovat tallennettuja joko fyysiseen tai ihmisen
psyykkiseen maailmaan.
Vanhaan kysymykseen: kumpi on ensisijaista aine vai henki,
materialismi vastaa luonnollisesti: aine. (Kts.emergenssimaterialismi).
Meedio
Henkilö, joka väittää saavansa yhteyden "henkimaailman
olentoihin". Testeissä meediot epäonnistuvat surkeasti, eikä
ihme.
Memoraatti
Elämyskertomus. Kuvaus kertojan itsensä tai hänen lähipiiriin
kuuluvan kokemasta yliluonnollisesta elämyksestä. Henkilö on
jossakin tilanteessa kokenut jotakin, jonka hän tulkitsee
yliluonnollisen kohtaamisena.
Metafora
Vertauskuvallinen ilmaus.
Metafysiikka
Suppeassa merkityksessä metafysiikaksi kutsutaan kaikkia
maailman tai "olevaisen" alkuperää tai luonnetta koskevia
yleisiä oppeja (materialismi, spiritualismi, dualismi).
Tällaiset opit on kuitenkin mahdollista omaksua pelkkinä
metodologisina periaatteina, esim. metodologinen materialismi ei
varsinaisesti väitä, että olevainen on muodostunut materiasta,
vaan ainoastaan, että tieteessä on järkevää toimia
materialistisen oletuksen pohjalta.
Laajassa merkityksessä metafyysisiä ovat väitteet ja oletukset,
jotka eivät ole tieteellisesti koeteltavissa eli niistä ei voida
johtaa testi-implikaatioita eli testattavia seurauksia, jotka
voitaisiin osoittaa oikeiksi tai vääriksi. Hyviä esimerkkejä
ovat monet uskonnolliset ja näennäistieteelliset väitteet, jotka
kykenevät aina pelastamaan itsensä kaikelta vastakkaiselta
todistusaineistolta.
Metodi
Menetelmä. Metodologia = menetelmäoppi.
Monolatria
Yhden ainoan jumalan palveleminen ilman että kiistetään muiden
olemassaoloa.
Monoteismi
Usko yhteen ainoaan persoonalliseen jumalaan.
Moraali
Latinan mores = tavat, luonne. Moraalilla tarkoitetaan sekä
yhteiskunnallista ilmiötä että yksilön moraalisten käsitysten
muodostamaa kokonaisuutta. Moraali on arvojen, normien, tapojen,
velvoitteiden yms. järjestelmä. Yksilöllä on aina jonkinlainen
käsitys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä,
tavoiteltavasta ja vältettävästä. Ihminen ei voi olla
käyttämättä näitä mittoja. Silloin kun yksilön käsitys hyvästä
elämästä on harkittu ja perusteltu, voidaan puhua
yksilöetiikasta. Muuten moraali on suuremmaksi osaksi vain asia,
jota yksilö ei edes pohdi, hän vain reagoi tai kokee niin kuin
on ympäristönsä vaikutuksesta oppinut tekemään.
Motiivi
Vaikutin, peruste, toiminnan syy tai sille esitetty peruste.
Muhamettilaisuus
Kts. Islam.
Mystifikaatio
Jonkin ilmiön tai olion mystisenä pitäminen. Asia mystifioidaan,
kun se korotetaan viileän, älyllisen ja todellisuuspohjaisen
arvioinnin yläpuolelle.
Mystisismi
1.Salatiede 2.Välittömään kokemiseen perustuva uskonnollisuus.
Myytti
Jumalaistaru. Myyttinen = vanhoihin taruihin ja uskomuksiin
liittyvä. Myytin tekee myytiksi sen tarkoitusperä. Tunnettu
antropologi Malinowski toteaa: "Myytti... ei ole luonteeltaan
keksittyä, vaan se on elävä todellisuus, jonka uskotaan kerran,
kauan sitten tapahtuneen ja joka on jatkuvasti siitä lähtien
vaikuttanut maailmaan ja ihmisten kohtaloihin. Myytti on villi-
ihmiselle samaa mitä tosiuskovaiselle kristitylle merkitsee
Raamatun luomiskertomus, syntiinlankeemus ja lunastus Kristuksen
ristikuoleman välityksellä. Aivan samoin kuin meidän pyhät
kertomuksemme elävät rituaaleissamme ja moraalissamme,
hallitsevat uskoamme ja kontrolloivat käyttäytymistämme, aivan
sama tehtävä on myytillä villi-ihmisen elämässä".
N
Naturalismi
Filosofinen käsitys, jonka mukaan luonnon ulko- tai yläpuolella
ei ole mitään. Supranaturalismin vastakohta. Naturalismi kieltää
ns. yliluonnon perusteettomana ja lähtee liikkeelle tieteen
kullakin hetkellä antamasta maailmankuvasta. Naturalismi eroaa
materialismista lähinnä siinä ettei se ota kantaa olevaisen
perusolemukseen, siinä mielessä se edustaa enemmänkin
metodologista materialismia.
Nonsense
Engl. Hölynpöly, höpötys, mielettömyys, tolkuttomuus,
järjettömyys. Ellei metafyysikko voi sanoa mitkä kokemukset
osoittaisivat hänen väitteensä todeksi, hän puhuu nonsensea (Sir
Alfred Ayer). Kts. metafysiikka, laaja merkitys.
Normatiivinen
Arvottava, arvoilla varustaminen.
Nullifidianismi
Skeptisyyden muoto, jossa kysymystä ilmiöiden olemassaolosta
pidetään yhdentekevänä ("en tiedä, eikä minulla ole mitään
mielipidettä koko asiasta; se on minulle yks hailee").
Tyypillinen kansanasenne, johon törmää jatkuvasti, mikään
kahvikuppia syvempi ei kiinnosta.
O
Objektiivinen
Yleispätevä. Subjektista (ihmismielestä ja -tajunnasta)
riippumaton.
Occamin partaveitsi
Periaate, jonka mukaan ei pidä olettaa enempää olioita kuin on
välttämätöntä. Jumaluudet voidaan leikata tieteellisten
teorioiden liepeiltä pois tämän periaatteen avulla. Samoin
tarpeettomat "voimat" ja "vaikutukset".
Okkultismi
Yleisnimitys opeille, jotka koskevat okkultteja eli salattuja
asioita, siis sellaisia, joita aistit tai tavanomainen tieto
eivät muka voi tavoittaa. Okkultismin mukaan luonnossa on
salattuja voimia, joiden toimintaa okkultismi "tutkii".
Olio
Filosofiassa väljästi ymmärrettynä objektit, tapahtumat ja
prosessit ovat olioita.
Omatunto
Se välitön siveellinen arvostelu, jonka yksilö kohdistaa
itseensä, omaan toimintaansa (myös toimimattomuutteen) ja
tahdonsuuntaansa. Laajemmassa merkityksessä myös muiden
toimintaan kohdistuva siveellinen arvostelu. Sosiaalis-
siveellinen tajunta, joka väistämättä kehittyy jo lapsena
sosiaalisessa yhteisössä. Kehittyneemmillään omatunto ei ole
"ympäristön ääni" ihmisessä, vaan itseen/toisiin kohdistuva
siveellinen arvostelu perustuu omaan ajatteluun ja harkintaan ja
on perusteltua.
Ontologia
Oppi olevasta, siitä mitä on.
P
Pakana
Tarkoitti alunperin maalaista, koska Rooman maailmanvalta ei
oikein saanut maalaisia kristityiksi kristillisen keisarikunnan
aikana. Nykyisin pakana on kristittyjen haukkumanimi
ei-kristityille ja erityisesti uskonnottomille. Vapaa-
ajattelijat käyttävät nimeä ylpeydellä.
Panteismi
Kun monoteismi käsittää jumaluuden maailman ulkopuolella
olevaksi persoonalliseksi olennoksi, on sitä vastoin
panteismille (kreikk. "pan" = kaikki, "theos" = jumala)
ominaista, että se käsittää jumaluuden persoonattomaksi
alkuvoimaksi, maailmansieluksi tai maailmanjärjeksi, joka on
alituisesti läsnä maailmassa ja vaikuttaa kaikissa sen
ilmiöissä. Panteismiin ei kuulu henkilökohtainen jumalsuhde,
eikä se kykene tyydyttämään samalla tavalla kuin teismi ihmisten
turvallisuuden, varmuuden ja lohdutuksen tarpeita. Varsinainen
panteismi on uskonnollisen ja filosofisen pohdiskelun tulos.
Rafael Karsten toteaa, että panteismi itsessään ei ole mikään
uskonto, vaan "kosmillinen olettamus, joka tahtoo ilmaista sen
kokonaisvaikutuksen, jonka todellisuus tekee ajattelevaan
ihmiseen". Teologisissa spekulaatioissaan monet teistit ovat
päätyneet varsin panteistiseen jumalkäsitykseen (esim. P.
Tillich: "Jumala on olemassaolon rakenne"). Jumalkäsitteen
käyttö tällä tavalla on perusteetonta, virheellistä, tarpeetonta
ja harhaanjohtavaa. Sen voidaan leikata todellisuuskäsityksestä
siististi pois Occamin partaveitsellä.
Paradigma
Tieteessä auktoriteettiaseman saanut yleinen käsitys tai teoria.
Esim. evoluutioteoria kehitysbiologiassa.
Parafysikaalinen
Fysiikan lakien vastainen.
Paranormaali
Määritelty s.23.
Parapsykologinen
Määritelty s.23.
Nykytiedon perusteella ei ole vahvaa näyttöä siitä, että olisi
olemassa paranormaaleja tai parapsykologisia ilmiöitä.
Paternalismi
Määritelty s.21.
Polyteismi
Monijumalaisuus. Ero monoteismiin on häilyvä, koska joissakin
uskonnoissa esim. kristinuskon ja islamin "pahuuden päämies" ja
enkelihierarkia katsottaisiin jumaliksi. Kristinuskon
"kolmiyhteinen jumaluus" ja katolinen Marian ja pyhimysten
palvonta tekee erosta vielä häilyvämmän.
Positivismi
Laaja filosofinen ja tieteenteorian virtaus, joka vastustaa
kaikkea ei-kokemuksellista pohdiskelua ja kaikkia sellaisia
tiedonhankintamenetelmiä, jotka eivät ole palautettavissa
tieteelliseen menetelmään. Niinpä auktoriteettiusko, traditio,
mystinen intuitio tai uskonnollinen ilmoitus eivät ole
positivistille hyväksyttäviä tiedonhankinnan menetelmiä.
Positivismille on tunnusomaista naturalismi, tämänpuoleisuus,
maailmankaikkeus on olemassaololtaan ja toiminnaltaan
itseriittoinen, eikä ihmisellä ole siinä erikoisasemaa.
Alkuperäisen positivismin heikkouksia oli käsitys, että
inhimillinen tieto rajoittuu aistikokemukseen ja tähän
perustuviin yleistyksiin. (vrt. realismi). 2.maailmansodan
jälkeen positivismi on kehittynyt maltillisempaan suuntaan.
Nykyisin täsmällisyyden ja intersubjektiivisen testattavuuden
vaatimukset eivät enää ole positivistisia paheita, vaan jokaisen
kunnon tutkijan hyveitä. Tämä lienee eräs positivismin
tärkeimmistä anneista.
Pragmatistinen totuuskäsitys
Teoriat ovat välineitä kokemuksen järjestämiseksi ja niiden
totuus liittyy niiden toimivuuteen ja hyödyllisyyteen. Ideoiden
merkitys on niiden "käteisarvossa" elämämme kannalta. Siksi
totuus on yksi hyvän laji, sillä totta on se mikä osoittautuu
hyväksi toiminnassa. William James meni tässä niin pitkälle,
että katsoi erityisesti uskonnollisten käsitysten olevan
oikeutettuja ja pragmaattisessa mielessä "tosia", koska ne ovat
"arvokkaita elämämme kannalta".
Prekognitio
Ennaltatietäminen. Ei näyttöä.
Pseudotiede
Näennäistiede. Valetiede. Heikoimmillaan uskomusjärjestelmä
(astrologia, biorytmioppi, grafologia jne.). Parhaimmillaan
tutkimusalue, joka ei täytä kaikkia tieteen kriteerejä (kts.
Raimo Tuomelan artikkeli kirjassa "Paholaisen asianajaja" URSA
1989).
Psi
Yleisnimitys parapsykologian tutkimille ja "tutkimille"
väitetyille paranormaaleille ilmiöille.
Psykiatria
Lääketieteen osa-alue, joka tutkii ja hoitaa mielisairauksia ja
psyykkisiä ongelmia (psykoosit, rajatilat, neuroosit). Pyrkii
saamaan sairastuneet ja psyykkisistä ongelmista kärsivät
toimintakykyisiksi yhteiskunnan jäseniksi.
Psykoanalyysi
Akateemisen psykologian ulkopuolelta alkunsa saanut psykologinen
koulukunta (Kirsti Lagerspetz). Korostaa seksuaalivietin eli
libidon merkitystä ja sitä, että ihminen pyrkii saavuttamaan
mahdollisimman paljon mielihyvää. Korostaa varhaislapsuuden
merkitystä nuorten ja aikuisten käyttäytymisen määräävinä
tekijöinä. Monien tieteenfilosofien mielestä psykoanalyysi on
näennäistiede (mm. Mario Bunge), koska sen ideat ovat pääasiassa
villiä spekulaatiota, sen peruskäsitteet eivät ole
koeteltavissa, sen tehokkuutta ei ole näytetty toteen ja osa sen
ideoista on osoitettu vääriksi. Psykoanalyysi näyttää myös
karttavan kokeellista tutkimusta ja puolustautuu vetoamalla
"kliinisiin havaintoihin", siis siihen, että psykoanalyysia
testataan päivittäin hoidon aikana. Todettakoon, että astrologit
vetoavat ihan samaan: he saavat päivittäin näyttöä teoriansa
toimivuudesta työssään!
Psykokinesia
Kyky liikutella esineitä ajatuksen voimalla. Ei näyttöä.
Psykologia
Ihmisen käyttäytymistä ja psyykkistä toimintaa tutkiva tiede
(suppea määritelmä).
Psykoterapia
Psykologisia keinoja käyttävä hoitomuoto. On laskettu olevan
olemassa yli 300 erilaista psykoterapian muotoa. Useiden yhteys
psykologiaan näennäinen. Huuhaaoppien temmellyskenttä! Lisäksi
nykyisin kaikenlaista päänsilitystä on alettu kutsua terapiaksi.
Hollantilainen skeptikko Wim Betz kertoo antavansa vaimolleen
oenoterapiaa ja gemmoterapiaa eli hyvää viiniä ja jalokiviä!
Psyyke
Mieli (kreikk. psykhe = sielu), ihmisen havaitsemis- ja
ajattelujärjestelmä. Laajemmin ymmärrettynä: Aktiivisen
vuorovaikutuksen muoto, jonka avulla organismi (eliö) jakaa
ympäristönsä toimintansa ja tavoitteidensa saavuttamisen
kannalta merkityksellisiin osiin. Psyykkinen toiminta on aivojen
(keskushermoston) toteuttamaa toimintaa, eliön aktiivista
vuorovaikutusta ympäristönsä kanssa. Psyykkisen toiminnan
perustana oleva hermotoiminta on miljoonien vuosien kehityksen
tulos. Kts. Timo Järvilehto: Missä sielu sijaitsee? (Pohjoinen,
1987).
Pyhä henki
Kristinuskon jumaluuden kolmas persoona, erityinen voima, jonka
avulla jumaluus vaikuttaa ihmisiin eli herättää uskoa saman
jumaluuden 2. persoonan uhrikuoleman merkitykseen. Ei erityisen
menestyksellinen, tehoaa parhaiten siellä, jossa usko jo
vaikuttaa kuullun sanan kautta.
R
Rationaalinen
Järkiperäinen, järkevä, käsitettävä, tarkoituksenmukainen. Ratio
= järki = menetelmä saada tietoa ajattelun avulla.
Rationalismi
Vapaa-ajattelussa käsityskanta, joka hylkää uskon, intuition ja
auktoriteetin menetelmän tiedon etsimisessä ja perustelemisessa
ja nojaa pelkästään järkeen ja kokemukseen. Rationalist Press
Associatin Ltd:n määritelmä on seuraava: "Rationalismi voidaan
määritellä mielenlaaduksi, joka ehdottomasti tunnustaa järjen
ylivallan ja pyrkii vakiinnuttamaan filosofisen ja eettisen
järjestelmän, joka perustuu kokemukseen ja on riippumaton
kaikista mielivaltaisista olettamuksista ja arvovallasta" (vrt.
vapaa-ajattelun määritelmä tässä kirjassa s. 3 ja liiton
kulttuuriohjelmassa).
Filosofiassa rationalismi on oppisuunta, jonka mukaan
inhimillinen tieto perustuu ajatusvälttämättömyyksiin, ei
ulkoiseen havaintoon. Suunnalla on matematiikassa vielä
merkitystä mutta ei kokemustieteissä (kts. Spekulaatio).
Realismi
Ihmismielestä riippumattoman maailman oletukseen perustuva
filosofinen oppi. Realistiset tietoteoriat lähtevät siitä, että
tiedon kohteen olemassaolo ja ominaisuudet ovat riippumattomia
tiedostavasta subjektista. Tiedon kohde on todellisuus eli "se,
minkä ominaisuudet ovat riippumattomia siitä, mitä kukaan
ajattelee niiden olevan" (C.Peirce). On siis olemassa tajunnasta
riippumaton todellisuus, josta voidaan saada tietoa vaikkakin
vähitellen ja erehdyksen kautta. Realistista tietoteoriaa ovat
kannattaneet niinkin erilaiset ajattelijat kuin Peirce, Lenin,
Popper, Hempel, Bunge, Tuomela ja Niiniluoto.
Realismi on epäilemättä se näkemys, joka vastaa useimpien
tiedemiesten näkemystä tieteellisen toiminnan luonteesta ja
kohteesta.
Tieto-opillisena näkemyksenä tieteellinen realismin tunnusmerkki
on aistihavainnot ylittävien olioiden ja ominaisuuksien
olettaminen (esim. alkeishiukkaset, atomit, yhteiskunnalliset
intressit, tiedostamaton psyykkinen toiminta jne.). Vain pieni
osa ulkoisesta todellisuudesta lankeaa ihmisen havaintokyvyn
piiriin, tietoa havaittavien ilmiöiden "takana" olevasta
maailmasta voidaan saada tieteellisten teorioiden muodostamisen
ja testaamisen kautta. Ihmisen käytännöllinen menestys tukee
tätä käsitystä: emme kykenisi rakentamaan esim.
hiukkaskiihdyttimiä, jos alkeishiukkasia (mikrokosmosta)
koskevat teoriat eivät olisi edes lähellä totuutta. Tieteellisen
realismin mukaan tieteelliset teoriat ovat totuudenkaltaisia
"kuvia" todellisuudesta. Tieteellisissä teorioissa esiintyvä
kuva maailmasta lähestyy rajatta totuutta ja on tosi
kehityksensä rajaarvona, kuvitteellisessa tilanteessa, jossa
tiede on saanut tehtävänsä päätökseen.
Realiteetti
Tosiasia, todellisuudessa vallitseva asiantila.
Reduktio
Menettelytapa ilmiöiden selittämiseksi aikaisempia teorioita
laajentamalla. Normaalia tieteen jokapäiväisessä käytännössä.
Reduktio on ongelmallista, jos siirrytään organisaatiotasolta
toiselle (organisaatiotasot kts. emergentti). Reduktio voidaan
tehdä alas- ja ylöspäin. Alaspäin tapahtuvasta reduktiosta on
kyse, jos esim. yritetään selittää yhteiskunnalliset ilmiöt
biologian avulla (biologismi) tai psykologian avulla
(psykologismi). Ihmisen väkivaltaisuutta ja aggressiota on
selitetty eläinten käyttäytymisen perusteella, ihmisen
psyykkistä toimintaa on yritetty selittää vain ja ainoastaan
aivotoiminnaksi (siis aivojen kemian avulla) jne. Ylöspäin
tapahtuvasta reduktiosta on esimerkkinä biologisten ilmiöiden
sieluttaminen (vitalismi). Reduktionismi on siis sellainen
menettelytapa, jossa ilmiötä yritetään selittää käsitteistöllä,
joka liittyy toisen organisaatiotason ilmiöihin. Hyvin harvoin
menestyksellistä.
Riitti
Yhteisöllinen, säännönmukainen ja perinteistä kaavaa noudattava
uskonnollinen meno. Riitit jaetaan siirtymäriiteiksi (syntymä,
aikuistuminen, yhteiselämä, kuolema) ja kalenteririiteiksi
(viljankylvö- ja leikkuu, vuodenajat). Kaikkia juhlallisia
kaavamaisia toimituksia nimitetään rituaaleiksi.
Vapaa-ajattelijat juhlivat myös ihmiselämän eri vaiheita, mutta
emme kutsu juhliamme riiteiksi, koska niissä ei ole mitään
uskonnollista. Puhumme uskonnottomaan tapakulttuuriin
liittyvistä siviilitavoista. Rituaaleiksikaan niitä ei voine
sanoa, koska ne eivät yleensä ole kaavamaisia.
Rukous
Toimenpide, jonka avulla uskovainen ilmoittaa toivomuksensa tai
pyyntönsä tai kiitoksensa jumalalleen. Vaikka suurten uskontojen
jumaluudet ovat kaikkitietäviä rukousta uskotaan edelleen
tarvittavan. Rafael Karsten kirjoitti: "Ajatus, että
maailmankaikkeuden lakeja mielivaltaisesti voitaisiin muuttaa
jonkun yksityisen henkilön tilapäisten toivomusten
täyttämiseksi, on lapsellinen". Filosofi Kant kutsui rukousta
"vähäiseksi mielettömyydeksi". Rukouksessa uskonto ja magia ovat
kiinteästi liittyneet yhteen. Nimen maaginen voima tulee
selvästi esiin. Jeesuksen nimellä on kristittyjen rukouksissa
niin suuri mahti, että voidaan puhua loitsusta. Sen uskotaan
vastustamattomasti vaikuttavan Jahveen ja saavan taivaan voimat
liikkeelle. Katolisen kirkon mekaaniset "Pater noster" ja "Ave
Maria" rukoukset edustavat samaa nimimagiaa. Tiibetin
buddhalaisten rukousmyllyt ovat selvää magiaa.
Ruumiistapoistumiskokemus
Out of body experience. Ihmisen kokemus, että hän olisi irronnut
kehostaan, katselisi itseään jostakin ulkopuolelta. Ilmiötä
tutkinut Susan Blackmore toteaa, että ruumiista ei tietystikään
"poistu" mitään, kyse on muuntuneesta tajunnantilasta joka
syntyy omien aivojen muistista ja mielikuvista. Kun ihmisen
normaali kuva todellisuudesta hajoaa esim. järkytystilassa,
unessa, meditoidessa tai kuoleman lähellä, aivot pyrkivät
tuottamaan tilalle ehjän todellisuuden mallin. Muisti kykenee
tuottamaan ns. lintuperspektiivin (elämys leijailusta tai
itsensä katsomisesta katonrajasta). Kyse on selkeästi korvien
välisestä tapahtumasta, eikä mitään paranormaaleja selityksiä
tai "sielu" oletuksia tarvita. Tarkempi esitys asiasta Vapaa
Ajattelijassa 1/1991 s. 5-9.
S
Satanismi ja saatananpalvonta
Saatananpalvonta ja satanismi -kuvaukset on muokattu uudelleen
10.4.2001 vastaamaan satanistien omaa käsitystä. Käsitteet eivät
edusta Vapaa-ajattelijain liitto ry:n virallista kantaa, eivätkä
ne ole tarkoitettu kannanotoiksi suuntaan tai toiseen.
Eräs satanisti kuvasi asiaa näin:
Saatananpalvonta
Kristinuskon pahan päämiehen eli Saatanan palvonta. Tosin
Saatana (Lucifer) käsitetään siinä valoisana hahmona.
Postmodernia - ja varsin typerää - puberteettikapinoinnin
muotoa. Satanismilla sinällään ei kuitenkaan ole
saatananpalvonnan kanssa mitään tekemistä.
Satanismi
Satanismin "Saatana" ei ole mikään kristillisen mytologian
"Pahan päämies" vaan symboli luonnon voimille. Itse asiassa
termi "Saatana" ei ole peräisin kristillisestä Raamatusta, vaan
sanskritin kielen sanoista 'sat' ja 'tan'. 'Sat' tarkoittaa
käännettynä perimmäistä todellisuutta ja 'tan' tapoja joilla tuo
todellisuus ilmenee.
Satanismi ei ole mitään hämärää mystiikkaa eikä siihen sisälly
mitään rikollista. Satanismi on materialistinen (ts. todellisuus
on pohjimmiltaan ainetta; mitään henkimaailmaa ei ole) ja
ateistinen (ts. ei ole olemassa Jumalaa, jumalia eikä
paholaista) filosofia, joka keskittyy elämään tässä ja nyt.
Satanismi edustaa rationaalista hedonismia ja radikaalia
individualismia. Toisin kuin tavanomaisilla maailmanuskonnoilla,
satanismin etiikka on relativistista; mitään absoluuttista
"hyvää" ja "pahaa" ei nähdä olevan, vaan nämä ovat pitkälti
kulttuuri, - yksilö- ja tilannesidonnaisia käsitteitä.
Skepsis
Suomalaisten skeptikkojen 1987 perustama yhdistys. Keskittynyt
edistämään paranormaaleja ilmiöitä koskevien väitteiden
objektiivista ja puolueetonta tieteellistä tutkimusta.
Skeptikko
Epäilijä. Filosofiassa henkilö, joka ei ota kantaa keskenään
ristiriitaisten väitteiden välillä. Filosofi Michael Scrivenin
mukaan skeptisismi on eräs agnostisismin muoto (kts. Vapaa
Ajattelija 6/90 s.133). Arkikielessä skeptikolla tarkoitetaan
henkilöä, joka suhtautuu asioihin kriittisesti.
Skientismi
Oppi, jonka mukaan kaikkiin ihmismieltä askarruttaviin
mielekkäisiin kysymyksiin voidaan löytää vastaus tieteiden
keinoin. Tieteen uskotaan kykenevän ratkaisemaan kaikki
"maailmanarvoitukset" ja ihmisen ongelmat. Vapaa-ajattelijoiden
näkemys on esitetty käsikirjan sivulla 5 ja liiton
kulttuuriohjelmassa.
Skientologia
Kirjailija L.Ron Hubbardin perustama uskonnollinen kultti.
Tullut tunnetuksi erikoisista persoonallisuustesteistään ja
persoonallisuuden kehittämiskursseistaan, joihin jotkut ihmiset
ovat haaskanneet satojatuhansia markkoja. Joiden mielestä kyse
on rikollisjärjestöstä joka käyttää uskonnon kaapua saadakseen
rahastuksensa hyväksyttäväksi (psykiatri Pekka Roponen).
Sosiobiologia
Tutkimusalue, joka pyrkii selittämään eläin- ja ihmisyhteisöjen
käytöksen luonnonvalinnasta johtuvan evoluution seurauksena
(kts. biologismi). Filosofi Raimo Tuomela pitää sitä
esitieteenä, vielä ei ole tiedossa kehittyykö se tieteeksi vai
osoittautuuko näennäistieteeksi.
Spekulaatio
Pohdiskelu, jota ei todenneta käytännössä. Metafyysiseksi
spekulaatioksi kutsutaan esim. antiikin ja itämaiden
filosofioille tyypillistä "menetelmää" muodostaa käsityksiä
todellisuudesta puhtaasti pohdiskelun avulla, harjoittamatta
minkäänlaista havainnointia ja tutkimusta. Metafyysinen
spekulaatio liittyy filosofiseen rationalismiin.
Maailmankaikkeuden salaisuuksia kuvitellaan voitavan paljastaa
pikemminkin ajattelemalla kuin tekemällä empiirisiä kokeita ja
havaintoja. Tänä päivänä tyypillistä valetieteille (esim.
antroposofia) ja osalle filosofiaa.
Spiritismi
Uskomus, että vainajien henkiin voidaan saada yhteys meedion
välityksellä tai jotenkin muuten. Tähän uskomukseen perustuvaa
uskonnollista kulttia kutsutaan myös spiritismiksi.
Subjektiivinen
Yksilöstä ja hänen ennakkokäsityksistään riippuva, omakohtainen,
yksilöllinen.
Substanssi
Perusaines. Materialismin mukaan aine (materia), idealismin
mukaan aineesta riippumatta olemassa oleva henkinen perusaines
(henki, sielu) tai sitten jumaluus. Dualismin mukaan sekä aine
että henki ovat itsenäisiä, toisiinsa palautumattomia, jotka
joko kehittyvät samansuuntaisesti toisistaan riippumatta
(parallelismi) tai ovat jatkuvasti kausaalisessa
vuorovaikutuksessa (interaktionismi).
Supranormaali
Yliluonnollinen.
Supranaturalismi
Tuonpuoleisuus, luonnon ulko- tai yläpuolella olevan
todellisuuden olettaminen. Kts. s.23.
Sympatia
Eläytyminen toisen ihmisen tunteisiin, myötätunto. Vastakohtana
antipatia = vastenmielisyys, välinpitämättömyys. Tähän liittyy
vielä kolmas käsite "empatia", jolla tarkoitetaan myötäelämisen
ja -ymmärtämisen kykyä ja taitoa. Empatia eroaa sympatiasta
siinä, että kokija ei jää toisen tunteiden vangiksi, "ahdistu
yhdessä ahdistuneen kanssa", vaan etäistää itsensä tilanteesta
ja näin pystynee paremmin auttamaan toista. Hyödyllinen mutta
varmasti vaikea kyky ja taito.
Synti
Jonkin uskonnon normiston vastainen teko, ajatus tai uskomus.
Perisynti on synnin erityismuoto. Sen mukaan ihmisen "liha" on
perinpohjin syntinen ja paha ja koko ihmiskunta on äärettömässä
synninturmelluksessa. Perisynti on positiivinen "paha", joka
kuuluu ihmisluontoon tuhoisana perintönä ensimmäisiltä
esivanhemmiltamme. Myös koko luonto on sen vallassa.
Ihminen/ihmiskunta on kykenemätön omin voimin saamaan aikaan
mitään hyvää ja arvokasta. Vain jumalan avulla ja Jahven 2.
persoonan uhrikuoleman vuoksi, ihminen/ihmiskunta voi saada
aikaan jotakin hyvää ja arvokasta. Ajatus perisynnistä on
peräisin kreikkalaisesta orfilaisesta lahkosta, joka kehitti
yleisen teorian ihmisen luontaisesta syntisyydestä ja
pahuudesta.
T
Tabu
Loukkaamattomaksi katsottu asia, usein myös kielletty teko.
Polynesialainen sana, joka tarkoittaa kiellettyä ja vaarallista.
Meillä esim. Jeesuksen persoonan arvostelu saattaa olla tabu,
lehdistö ei uskalla julkaista kritiikkiä jne. Seksuaalisuuden
alueella on ollut paljon julkisia tabuja, mutta ne ovat
vähentyneet nopeasti.
Taikausko
Magia. Laajemmin: kaikki tieteellisesti perustelemattomat
käsitykset luonnosta ja ihmisen suhteesta luontoon. Käsite on
hyvin monenlaisessa käytössä.
Teismi
Käsitys, jonka mukaan jumala tai jumalia on olemassa.
Teleologinen
Tavoitteellinen, päämäärähakuinen. Teleologiset selitykset
esittävät ilmiön tarkoituksia, päämääriä tai vaikutuksia.
Fysiikan ja biologian (yleensä eksaktien luonnontieteiden)
kehitys on merkinnyt tarkoituksiin ja päämääriin viittaavien
syiden eliminoimista tieteellisestä selittämisestä.
Ihmistieteissä niillä lienee aina paikkansa, koska ihmisellä on
tarkoituksia ja päämääriä.
Telepatia
Ajatuksensiirto ilman tunnettujen aistien apua. Ei vahvaa
näyttöä (kts. ESP).
Teologia
Jumaluusoppi. Nimitystä käytetään koko "tieteenalasta", joka
tutkii kirkkoon liittyviä asioita (Raamattua, kirkon historiaa
yms.). Kirkkohistoriaa ja ainakin osaa eksegetiikkaa (=
raamatunselitysoppi) on pidettävä tieteenä mutta esim.
dogmatiikalla ei ole mitään tekemistä tieteen kanssa. Olennaista
on se kuinka vahvasti tutkija on sitoutunut kristinopin
perusteisiin. Vahva sitoutuminen tekee teologiasta
uskonnonharjoitusta.
Teoria
Tieteellinen selitys. Tieteenalan tietojen järjestelmä.
Arkikielessä = väite.
Teosofia
"Jumalallinen viisaus". 1) Mystis-teologinen suuntaus, joka
tavoittelee "jumaluuden ja maailmankaikkeuden syvintä olemusta".
2) Helene Blavatskyn perustama salaoppi.
Tieteisusko
Kts. skientismi ja s.5.
Tieto
Klassinen tiedon määritelmä: tieto on hyvin perusteltu tosi
uskomus. Näin tieto on väitelauseiden sisältämää informaatiota,
joka täyttää totuusehdon ja perusteluehdon. Ihmisen
jokapäiväiseen kokemukseen perustuvaa tietoa kutsutaan
arkitiedoksi. Tiedeyhteisön saavuttamat toistaiseksi parhaat
tulokset ovat perusteltua ja koeteltua tieteellistä tietoa.
Todistustaakka
Alunperin oikeusopillinen käsite. "Todistustaakka on sillä, joka
myöntää, ei sillä, joka kiistää". Tieteessä todistusvelvollisuus
on sillä, joka esittää väitteen totuuden vaatimuksin. Kriittinen
ateismi lähtee liikkeelle todistamistaakan periaatteesta ja
toteaa, että jumalan tai jumalien olemassaolon/vaikutuksen
puolesta ei ole kyetty esittämään sellaisia todisteita tai
perusteluja, joiden nojalla siihen/niihin uskominen olisi
perusteltua ja rationaalista (kts. käsikirjan s.26 väite 1).
Sen, joka sanoo: "Uskon jumalaan" (= on olemassa sellainen ja
sellainen jumala (kts. s.24)), on todistettava väitteensä tai
ainakin esitettävä sellaiset perustelut, joita voidaan
rationaalisesti punnita.
Todistamistaakan periaatteen merkityksestä tieteessä on hyvä
esitys Oiva Ketosen kirjassa "Se pyöriin sittenkin" (1976) ja
URSAn "Katoavatko ufot?" (1993) kirjan esipuheessa.
Totuus
Totuus tarkoittaa - korrespondenssiteorian mukaan - väitteen ja
maailman välistä vastaavuutta: lause on tosi silloin, kun se
ilmaisee maailmassa vallitsevan asiantilan eli "tosiasian".
Formaalisten tieteiden (matematiikka, logiikka) ulkopuolella
perusteet väitteen totuudelle eivät ole koskaan ehdottomia ja
lopullisia: totuuden tunnistamiseksi ei ole absoluuttisia
kriteerejä. Silti luontoa, ihmistä ja yhteiskuntaa koskevien
lauseiden totuudellisuutta voidaan rationaalisesti testata ja
arvioida. Totuus on tieteenharjoituksen regulatiivinen periaate
eli tavoite, johon tieteellinen tiedonmuodostus pyrkii ja jota
se onnistuessaan lähenee.
U
Ufo
"Unidentified flying object" eli tunnistamaton lentävä esine,
outo valoilmiö, jonka aiheuttajaa ei pystytä löytämään. Suurin
osa väitetyistä ufoista osoittautuu ifoiksi eli ufohavainnoiksi,
joille löytyy luonnollinen selitys. Pieni osa ihmisten
havainnoista jää aina vaille selitystä. Se johtuu kertomusten ja
havaintojen epämääräisyydestä.
Humanoidiselitykset ja yleensä viittaukset maapallon
ulkopuoliseen älylliseen elämään ovat perusteettomia. Mitään
näyttöä ei ole. Abduktiokertomuksiin (henkilö on joutunut ufon
sieppaamaksi) kannattaa suhtautua äärimmäisen kriittisesti,
samalla tavalla kuin väitettyihin uskonnollisiin ilmestyksiin.
Ulkoinen reaalimaailma
Ihmisen ajatusmaailman ulkopuolella olemassa oleva todellisuus,
konkreettinen, todellinen maailma ihmisen ympärillä.
Uskomusjärjestelmä
Kognitiivisen toiminnan (=ihmisen havainto- ja käsitys- kyky)
alue, jonka sisältö muuttuu (jos muuttuu) tutkimukseen
perustumattomien syiden johdosta. Tällaisia syitä ovat esim.
auktoriteettien tulkinnat, ilmestykset jne. Esimerkkinä
uskonnot, mystiset ja okkulttiset opit ja näennäistieteet.
Uskonpuhdistus
Suomessa kristittyjen keksimä nimitys luterilaisen lahkon
synnylle. Oikea nimitys: reformaatio, 1500-luvulla alkanut
katolisen kirkon hajoaminen ja protestanttisten oppien ja
kirkkojen synty.
Uskonto
Uskonnossa on kyse uskomuksista, jotka koskevat yliluonnollisia
olioita ja ihmisten järjestäytyneestä toiminnasta niiden
uskomusten pohjalta (kts. käsikirja s.37-38).
V
Valistus
1700-luvulla tapahtunut naturalististen ja ei-teististen
aatteiden nousu.
Vertauskuvallinen selitys
Vertauskuvallisessa selityksessä tulkitsija laittaa kertomuksiin
sellaisia ajatuksia ja käsitteitä, jotka ovat hänestä itsestään
ja hänen ajaltaan kotoisin. Turvautuminen "vertauskuviin" on
kaikkina aikoina ollut mainio keino näennäisesti sovittaa
uskonnollisen lähdekirjan vanhentuneita käsityksiä sopusointuun
edistyneemmän ajan katsontatavan kanssa.
Värähtely
Näennäistieteellinen käsite, jolla kuvataan mm. luonnon ja
ihmisen välistä mystistä harmoniaa. Mystiikan pauloissa oleva
saattaa kuvata omaa "henkistä kehitystään" kohoamisena
korkeammille "värähtelytasoille".
X
Tuntematon tarina
Olut auttoi munkkeja selviytymään paaston ajasta ilman suurempia
painonmenetyksiä jo 1500-luvulla. Kun viiniin tottuneet Rooman
kardinaalit maistoivat karvasta olutta niin he eivät pelkästään
hyväksyneet sitä, vaan lisäksi ylistivät munkkeja ylimääräisestä
katumusharjoituksesta, johon munkit vapaaehtoisesti alistuivat
juomalla olutta.
Y
Yliluonnollinen
Kts. käsikirjan kappale "Vapaa-ajattelu ja yliluonnollisiksi
väitetyt ilmiöt" s. 22-25.
Z
Zeteetikko
1) Antiikin Kreikassa skeptikoista käytetty nimitys. 2) Henkilö,
joka epäilystään huolimatta jatkaa etsimistä ("En tiedä kuinka
asia on, mutta haluaisin kernaasti päästä selville ja yritän
tehdä jotakin sen eteen"). Vrt. Nullifidianismi. |