Islamista ja väkivallasta
jaakko / 8.10.2016
Lokakuun alun viiman riepotellessa Helsinkiä, Vilhonkadulla sijaitsevassa HERO:n toimitilassa kävi kuhina. Sali oli täynnä kiinnostuneita kuulemassa Norjassa asuvan toimittaja, runoilija ja tietokirjailija Mariwan Halabjaeen (s. 1963) alustusta aiheesta islam ja väkivalta. Halabjaee pohti alustuksessaan tematiikkaa naisten aseman, ISIS:in omaksuman islaminkäsityksen ja sekulaarin elämän mahdollisuuden kautta. Islamin nimissä on tehty Euroopassakin useita väkivallantekoja, myös Suomessa on […]

Lokakuun alun viiman riepotellessa Helsinkiä, Vilhonkadulla sijaitsevassa HERO:n toimitilassa kävi kuhina. Sali oli täynnä kiinnostuneita kuulemassa Norjassa asuvan toimittaja, runoilija ja tietokirjailija Mariwan Halabjaeen (s. 1963) alustusta aiheesta islam ja väkivalta.

Halabjaee pohti alustuksessaan tematiikkaa naisten aseman, ISIS:in omaksuman islaminkäsityksen ja sekulaarin elämän mahdollisuuden kautta. Islamin nimissä on tehty Euroopassakin useita väkivallantekoja, myös Suomessa on tapahtunut kunniamurhia. “Demokratia on vaarassa, on tehtävä töitä sen eteen”, Halabjaee kuvasi tilannetta. Hänen mukaansa islaminusko on yksi vaaratekijöistä.

Sekä maltilliset että radikaalit toimijat perustelevat kantojaan ja toimiaan Koraanin säkeiden kautta. Maltilliset, joiden retoriikassa viitataan suvaitsevaisuuteen, demokratiaan, ihmisoikeuksiiin, anteeksiantoon ja kehitykseen, vetoavat islamin rauhanomaisuuteen ja rakkauden sanomaan Koraanissa. Kaukaisemmat ja lähinnä TV:stä ja YouTubesta tutut radikaalit sitä vastoin vetoavat väkivallan käytäntöihin ja hakevat myös vahvistuksen näkemyksilleen Koraanista.

Halabjaee käsitteli tätä dikotomiaa Koraanin kehitysvaiheita valottamalla. Koraanin kirjoitusprosessi kesti 23 vuotta ja se voidaan jakaa kahteen vaiheeseen. Ensimmäisessä, 13 vuotta kestäneessä vaiheessa, profeetta Muhammadin tekstissä korostui ystävällisyys muita ihmisiä kohtaan, rakkaus sekä suvaitsevaisuus. Toista, hieman lyhyempää kautta, voidaan kuvailla väkivallan retoriikan kautta.

Halabjaeen mukaan ensimmäisen vaiheen aikana Muhammad sai ainoastaan lisättyä kannattajajoukkonsa noin sataan henkeen, joten hän päätti muuttaa tyylisuuntaansa. Muhammad tuli Halabjaeen mukaan muutospisteeseen, koska koki että rauhanomaisiin keinoin ei voida saada tukijoita. Hänen taloudellinen tilanteensakin vaati muutosta. Täten ratkaisuksi löytyi väkivallan käyttö islamin levittämiseksi. Toisen vaiheen aikana Muhammad teki myös muutoksia aikaisemmin kirjoittamaansa tekstiin.

Nykymaailman uutisvirrassa olevat väkivallanteot – naisten orjuuttaminen, ihmissieppaukset, lapsiavioliitot ja taistelu vääräuskoisia vastaan – kumpuavat edelleen Koraanin kirjaimellisesta tulkinnasta, Halabjaee toteaa. Sananvapauden kysymys on ongelmallinen, sillä islamin kritiikki ei ole sallittua. Tulisi uudelleen miettiä ja tutkia islamin historiaa, Halabjaee pohti lopuksi.

Tilaisuuden keskusteluosuudessa pohdittiin sukupuolikasvatuksen merkitystä sekä demokratian puutetta islamilaisissa maissa, moskeijoiden roolia islaminuskon tulkinnassa, reformin puutetta islamissa sekä islamfobiaa.

Tilaisuuden järjestivät yhteistyössä Irakilaisten pakolaisten kansainvälinen federaatio ja Helsingin seudun vapaa-ajattelijat ry. Mariwan Halabjaee alusti islamista ja väkivallasta myös sunnuntaina 2.10. kurdinkielisessä tilaisuudessa. Myös syyskuun VABaarin aiheena oli Islamismi uhkako?

Teksti: Helsingin seudun vapaa-ajattelijat ry

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *