Burkinikiellon ympärillä pyörivä mediasirkus oli ”Jumalan lahja” radikaaleille

Kyse ei pohjimmiltaan ole burkineista vaan rakenteellisista ongelmista

Tänä vuonna voimaan tullut ”burkinikielto” Ranskassa herätti länsimaissa median huomion. Monilta jäi huomioimatta fakta, että 2004 Ranskassa tuli voimaan uskonnollisten symbolien kielto ala- ja yläkouluissa. Sekulaari Ranska on pyrkinyt pysymään erossa uskonnollista symboleista valtion ja koulutusjärjestelmän tasolla. ”Burkinikielto” ei kuitenkaan koskenut kieltoa valtiollisella tai oppilaitostasolla, vaan rantoja. Kieltoa on perusteltu sillä, että se on ”sekularismin arvojen mukaista”. Kriitikot ovat osoittaneet, että kielto on koskenut vain musliminaisia ja kysyneet kielletäänkö nunnienkin vaatetus.

Perimmäinen ongelma ei kuitenkaan ole itse kielto, vaan relatiivinen suhtautuminen objektiivisiin asioihin. Kielto ei koske vain musliminaisia vaan kaikkia uskonnollisia symboleita, joihin lukeutuvat myös nunnien vaatteet, joten vastaus on kyllä. Relatiivisuus on taas sitä, että musliminaisia on ”ranskalaisessa maailmassa” yli neljä miljoonaa. Nunnat ovat pitkälti jäänne vanhoillisista ajoista. Islam on nousussa. Kieltoa on myös perustelu hygienialla ja turvallisuudella. Näillä kahdella asialla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä keskustelun kannalta, koska ne eivät pidä paikkansa.

Vuonna 2007 Ranskassa kiellettiin kokonaan kasvot peittävä burka. Burkat olivat erittäin harvinaisia ennen niiden kieltoa: vain 2000 naista käytti burkaa. Nykyään Ranskassa asuu 7.5 miljoonaa muslimia. Vuonna 2015 Ranskassa sakotettiin yhteensä 1546 kertaa burkan käytöstä julkisesti. Burkan käytön nousua on muslimiyhteisössä kuvailtu kapinallisena tekona valtiota kohtaan. Burkinikiellon jälkeen burkinien myynti kasvoi ja peräti 45 % myydyistä burkineista tänä vuonna myytiin ei-muslimi naisille. Burkini on alun perin keksitty Australiassa assimilaatioprojektina musliminaisille.

Sekularismi on ainoa keino elää rauhassa, mutta vahvat kiellot johtavat kapinalliseen käytökseen. Monet ääriliikkeet ovat käyttäneet kieltoja keinona rekrytoida lisää jäseniä. ”Ranskalainen jihadisti” -kirjan kirjoittajan David Thomsonin mukaan ”tämänkaltaiset lait ovat Jumalan lahja ISIS-terroristijärjestölle”. On hyvä muistaa, että burkinikielto ei koske kaikkia rantoja, vaan niin haluavia yksityisiä rantoja. Ranskan sisäministerin mukaan täyskielto on mahdoton, koska se lisää radikalismia. Mikä on ratkaisu?

Ehdotan maltillista ja faktapohjaista keskustelua asian suhteen. Media ei useinkaan helpota yhteiskunnallista keskustelua, vaan uutisoi asiasta räikeään tyyliin ja liioittelee tapahtumia antaen radikaaleille oljenkorsia. Kulttimentaliteetti ja burkat eivät ole vapaa-ajattelua, mutta sitä vastaan liian kovin ottein taisteleminen voi johtaa ongelmiin.

Burkaa käyttävät musliminaiset kokevat kieltojen loukkaavan heidän itsemääräämisoikeuttaan ja tämä on täysin ymmärrettävää. Ihmiset saavat pukeutua haluamallaan tavalla vapaassa yhteiskunnassa. Tärkeintä on huomioida rakenteelliset ongelmat, kuten islamin ja muidenkin abrahamilaisten uskontojen fundamentaaliset opetukset ja kulttuuri, jotka saavat yhä kasvavan joukon musliminaisia pukeutumaan vartalon ja kasvot täysin peittävään vaatetukseen.

Sekulaarina ja vapaa-ajattelijana paras keino on suhtautua ongelmiin humaanisti. Fundamentalismilla ja kulttimentaliteetilla ei ole sijaa, mutta ihmisten itsepäätäntävaltaa on kunnioitettava, olkoot syyt siihen kuinka huterat, tunteelliset ja uskonpohjaiset. Kieltojen sijasta pitäisi miettiä ratkaisuja, joilla kitketään radikalisoituminen ja fundamentalismi. Täyskiellot ja niistä mediasirkuksen tekeminen ei ole kenenkään intressien mukaisia.

Anter Yasa