Mainoskatkot sallittava jumalanpalvelusten TV-lähetyksissä

Asiasta voivat sopia keskenään asianomainen uskontokunta, lähetysyhtiö ja mainostaja.

Lausunto Liikenne- ja viestintäministeriölle
Asia: Tietoyhteiskuntakaaren muutosten valmistelu                  

Ehdotamme uskonnollisia ohjelmia koskevien poikkeusten kumoamista.

Tietoyhteiskuntakaaren 216 § 3. momentin mukaan uskonnollisten tilaisuuksien tv-lähetyksiä ei saa keskeyttää mainoskatkoilla. Saman lain 224 § 2. momentti kieltää lisäksi keskeyttämisen aatteellisella mainonnalla.

Rajoitus on perusteeton. Asiasta voivat sopia keskenään asianomainen uskontokunta, lähetysyhtiö ja mainostaja.

Pidämme hyvänä sitä, että mainonnan käsite on tällä vuosikymmenellä laajennettu koskemaan myös aatteellista ja yhteiskunnallista mainontaa. Lähtökohtaisesti kaikkea mainontaa – koskipa se sitten suklaapatukoita, ehdokkaita kansanedustajiksi tai uskonnollista näkemystä – tulisi säädellä samalla tavoin.