Lausunto rahankeräyslaista

Vapaa-ajattelijat kannattavat valtiokirkoille oikeutta järjestää rahankeräyksiä tarpeisiinsa samaan tapaan kuin muillekin yhteisöille, mikäli julkinen valta samalla alkaa suuntautua näiden kirkkojen julkisoikeudellisten etuoikeuksien poistamiseen.

Vapaa-ajattelijain Liitto ry            LAUSUNTO


Neljäs linja 1, 00530 Helsinki
val@vapaa-ajattelijat.fi


p. 0504685332                   27.11.2014

Sisäasiainministeriölle


 

hare@intermin.fi ja jukka.tukia@intermin.fi

Viitaten lausuntopyyntöönne (SM1419853, 00.01.05.00, SMDno-2014-1539, 05.11.2014 SM025:00/2014) toteamme kohteliaimmin seuraavaa:


Esitys poistaa rahankeräysten luvanvaraisuuden ja keräysoikeuden rajoittumisen yleishyödyllisen toiminnan tukemiseen. Villi ja vapaa kilpailutilanne keräystoiminnoissa saattaa heikentää jatkossa yleishyödyllisen toiminnan tukemiseen tarkoitettujen keräysten onnistumisen.

Julkisoikeudellisen erityisaseman tuomaa ”positiivista erityiskohtelua” nauttiville evankelis-luterilaiselle ja ortodoksiselle kirkolle esitetään myös vapaata rahankeräysoikeutta muun muassa uskonnolliseen toimintaan. Tällä hetkellä keräysoikeus on – jumalanpalveluksissa suoritettavan kolehdinkeruun lisäksi – rajattu lain mukaan vain diakoniatoiminnan tukemiseen. Lähetysjärjestöillä ja Kirkon ulkomaanavulla on lisäksi erillisiä keräyslupia.

Vapaa-ajattelijat kannattavat edellä mainituille nykyisille valtiokirkoille, niiden hiippakunnille ja seurakunnille, oikeutta järjestää rahankeräyksiä tarpeisiinsa samaan tapaan kuin muillekin yhteisöille, mikäli julkinen valta samalla alkaa suuntautua näiden kirkkojen julkisoikeudellisten etuoikeuksien poistamiseen.


 

Nykyisen lain peruste valtionkirkkojen hiippakuntien rahankeräysten kiellolle on näiden julkisoikeudellinen asema ja veronkanto-oikeus. Oikea tapa korjata tämä ongelma on poistaa yhdenvertaisuuden näkökulmasta kohtuuton valtiokirkollinen erityisasema, ei rajoittaa rahankeräyksiä. Kirkon jäsenmaksun periminen veromuotoisesti veroviranomaisen toimesta tulee siten lopettaa. Yhteisöveron jako-osuutta ei tule vuonna 2016 korvata valtion budjetista maksettavalla könttämuotoisella 120 miljoonan (114+6 miljoonan) tuella, vaan kirkon eräiden yhteiskunnallisten toimintojen tukemista pitää harkita toimintakohtaisesti erikseen.


 

Lähtökohtana rahankeräystoiminnassa ja yhteisöjen varainhankinnassa tulee olla ihmisten yhdenvertainen kohtelu uskonnosta ja vakaumuksesta riippumatta. ”Positiivisen erityiskohtelun” mahdollisuus on tarkoitettu lähinnä heikommassa asemassa olevan vähemmistön tosiasiallisen yhdenvertaisuuden tukemiseen eikä enemmistön etuoikeuksiin.

Ehdotamme viranomaiselle ilmoitettujen rahankeräysten kokoamista yhdelle, omalla verkkotunnuksellaan toimivalle www-sivulle.

Vapaa-ajattelijain Liitto ry

Petri Karisma   Esa Ylikoski

puheenjohtaja   pääsihteeri