Elämänkatsomustiedon avaamista tuetaan

Lapsiasiavaltuutettu tukee elämänkatsomustiedon eli ET:n avaamista valittavaksi kaikille perusopetus- ja lukiolaissa. Asia nousee esille eduskunnassa, joka alkaa käsitellä hallituksen säästölakeihin liittyvää esitystä pienuskontojen minimiryhmäkoon nostamisesta.

Elämänkatsomustiedon avaamista tuetaan

 

Myös lapsiasiavaltuutettu tukee elämänkatsomustiedon eli ET:n avaamista valittavaksi kaikille perusopetus- ja lukiolaissa. Asia nousee esille eduskunnassa, joka alkaa käsitellä hallituksen säästölakeihin liittyvää esitystä pienuskontojen minimiryhmäkoon nostamisesta. Lakiesitystä on kritisoitu laajasti siihen tulleissa lausunnoissa.

 

Koska samoissa lakipykälissä säädetään ET:n valintaoikeuden rajauksesta, se nousee nyt myös esiin. Valinnan mahdollistamisella on kannatusta eduskuntaryhmien piirissä. Siitä on myös kansanedustaja Anna Kontulan tekemä lakialoite. Muun muassa Humanistiliitto ja Vapaa-ajattelijat ovat jo pitkään vaatineet uskonnollisesti tunnustuksettoman elämänkatsomustiedon avaamista kaikille valittavaksi ja oppiaineen aseman parantamista kouluissa. Myös Ihmisoikeusliiton selvityksessä vuodelta 2010 todetaan uskonnonvapauden tilanteen eriarvoisuus oppilaiden kannalta.

 

Lapsiasiavaltuutettu huomauttaa lausunnossaan nyt käsiteltävään lakiesitykseen, että ”elämänkatsomustiedon opetukseen osallistuminen ei nykyiselläänkään täytä yhdenvertaisuudelle asetettuja vaatimuksia. Uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva oppilas, jolle on tarjolla oman uskontokuntansa mukaista uskonnonopetusta, ei voi osallistua elämänkatsomustiedon opetukseen. Tällä rajoitetaan erityisesti evankelisluterilaiseen ja ortodoksiseen uskontokuntaan kuuluvien oppilaiden oikeutta valita uskonnon opetuksen ja elämänkatsomustiedon opetuksen välillä.”

 

– Peruskoululaisten perheiden ja lukiolaisten uskonnollinen holhoaminen valtion säädöksillä kirkon jäsenyyden perusteella ei pitäisi olla enää nykyaikaa, sanoo Vapaa-ajattelijain liiton pääsihteeri Esa Ylikoski. Valinnan vapaus tulee sallia, sillä monipuolinen ja moniarvoinen mutta tunnustukseton elämänkatsomustieto vastaa paremmin monen lukiolaisen toiveita ja peruskoululaisen perheen katsomuksellista tilannetta kuin evankelisluterilainen tai ortodoksinen ”oman uskonnon” opetus.

Myös tuoreessa kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa (Paula Ahonen, 2014, Jyväskylän yliopisto) haastatellut, lapsensa katsomusaineeksi elämänkatsomustiedon valinneet vanhemmat olivat vahvasti sitä mieltä, että elämänkatsomustiedon tulisi olla kaikkien oppilaiden saatavilla, että aine sopisi hyvin kaikille niin että huoltajat voisivat valita, onko oppilaan katsomusaineena uskonto vai ET.

– Eräs tutkielmaan osallistunut äiti kertoo erottaneensa lapsensa kirkosta, jotta tämä voi osallistua elämänkatsomustiedon opetukseen. Minkä takia evankelisluterilaiseen ja ortodoksiseen kirkkoon kuuluvilta pitää lailla kieltää elämänkatsomustiedon valinnan mahdollisuus, ihmettelee Esa Ylikoski

 

– Nykyjärjestelmä on myös lapsen oikeuksien kannalta liian jäykkä. Huoltajien uskonnollisessa asemassa tapahtuu usein muutoksia 9- tai 12-vuotisen koulutien aikana, mutta lapsen aseman muuttamiseen ei riitä nuoren itsensä ja toisen huoltajan kanta, vaan muutokseen tarvitaan molempien huoltajien hyväksyntä, huomauttaa Esa Ylikoski.

 

Vapaa-ajattelijat on uskonnottomien ihmisoikeus- ja kulttuurijärjestö. Vapaa-ajattelijain mielestä Suomen valtion on kohdeltava kaikkia ihmisiä yhdenvertaisesti uskonnosta tai vakaumuksesta riippumatta. Julkisen vallan tulee olla neutraali ja puolueeton suhteessa uskontoihin ja vakaumuksiin. Ihmisellä ja perheellä tulee olla oikeus halutessaan pitää uskonto ja vakaumus yksityisasianaan joutumatta paljastamaan sitä. Julkisen vallan ei tule omassa toiminnassaan esimerkiksi kouluissa järjestää yhdenkään uskonnon tunnustuksellisia jumalanpalveluksia ja muita uskonnonharjoitustilaisuuksia.

 

Liite
Lapsiasiainvaltuutetun ja Ihmisoikeusliiton toteamukset:

Lapsiasianvaltuutettu

”Lapsiasiavaltuutettu huomauttaa lisäksi, että elämänkatsomustiedon opetukseen osallistuminen ei nykyiselläänkään täytä yhdenvertaisuudelle asetettuja vaatimuksia. Uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluva oppilas, jolle on tarjolla oman uskontokuntansa mukaista uskonnonopetusta, ei voi osallistua elämänkatsomustiedon opetukseen. Tällä rajoitetaan erityisesti evankelisluterilaiseen ja ortodoksiseen uskontokuntaan kuuluvien oppilaiden oikeutta valita uskonnon opetuksen ja elämänkatsomustiedon opetuksen välillä. Nyt esitetty lakimuutos lisää käytännössä eriarvoisessa asemassa olevin oppilaiden määrää, kun yhä useampi muihin uskontokuntiin kuuluvista voi valita elämänkatsomustiedon opetuksen.”

 

Lapsiasiavaltuutetun lausunto muiden uskontojen kuin evankelisluterilaisten ja ortodoksisen uskonnon opetusperusteiden tiukennuksesta perusopetuksessa ja lukiokoulutuksessa. Opetus- ja kulttuuriministeriölle 16.6.2014. Viite: Dnro 31/1010/2014, lausuntopyyntö 15.5.2014 http://www.lapsiasia.fi/nyt/lausunnot/lausunto/-/view/1885559

 

Ihmisoikeusliitto

 

on vuonna 2010 julkaissut selvityksen uskonnonopetukseen liittyvistä
ihmisoikeusnäkökulmista. http://ihmisoikeusliitto.fi/wp-content/uploads/2014/05/Uskonnonopetus_ja_ihmisoikeudet_IOL_2010.pdf.
Selvityksessä mm. todetaan, että
”Nykyisessä uskonnonopetusjärjestelmässä uskonnonvapaus näyttäytyy kuitenkin oppilaiden kannalta eriarvoisena vapautena ja oikeutena. Lain mukaan evankelisluterilaisen kirkon jäsen ei voi valita mitään muuta oppiainetta.”